Förändringar i merchant performance-avgifter från och med 1:a november 2022
Från och med den 1:a november 2022 kommer vi att modifiera våra gränsvärden för avgifter baserat på den månatliga ärendegraden för saknade/försenade leveranser, reklamationer och reklamationer för en specifik produkt.
Den större majoriteten av handlare kommer inte att drabbas av förändringen. Avgiften har justerats på ett sätt som gör att färre handlare kommer att drabbas av avgifter, men att de som drabbas kommer att få en högre avgift. Anledningen bakom ökningen av avgifter och gränsvärden är att ge en tydlig signal till de lägst presterande handlarna att göra en kraftansträngning att prestera enligt vad Fyndiqs kunder förväntar sig. Det är våra gemensamma kunder som kommer att drabbas negativt av lägre presterande handlare. Vår ambition är att leverera en bra kundupplevelse med högt presterande handlare.
Notera att förändringen av de nya avgifterna kommer att börja appliceras på den månatliga ärenendegraden i november och kommer därför att kommuniceras och dras i januari om din ärendegrad överstiger följande gränsvärden.
Här kan du läsa om de gränsvärdena som gäller just nu och till och med november 2022.
Förändring i avgifter relaterat till saknade/försenade samt reklamerade försändelser
De nya avgifterna relaterade till saknade/försenade och reklamerade produkter kommer att baserat på gränsvärdena presenterade i tabellen nedan. Som tidigare kommer vi att justera avgiften utefter prisspannet på dina produkter eftersom kunder är mer villiga att rapportera produkter med ett högre pris.
Tabellen visar hur avgiften för reklamationer och saknade/försenade produkter räknas ut baserat på dina ordrar.
Exempel 1: Om en handlare har 30 orderrader inom prisspannet 0-498 kr under en månad med 3 rapporterade saknade/försenade ärenden (10 %) och 4 rapporterade reklamationer (13 %) skulle den totala avgiften bli 150 kr för 1 reklamation. Avgiften baseras på 1) andelen ärenden över gränsvärdet och 2) antalet ärenden över minimigränden. Därför kommer avgiften baseras på endast 1 reklamation.
Det kommer inte att tas ut någon avgift för de 3 saknade/försenade ärendena även om ärendegraden är över 4% (10%), eftersom minimigränsen inte är nådd.
Exempel 2: Om en handlare har 100 order under en månad i prisspannet 0-498 kr. Under månaden rapporteras 15 (15%) ordrar som saknade/försenade. Avgiften skulle då baseras på de ärenden som överstiger 4 %, vilket är 11 ärenden. Även om det totala antalet ärenden är 15 kommer avgiften endast baseras på de ärenden som överstigit 4 st ärenden (4% av 100).
Förändringar till produktavgift från och med den 1:a november 2022
Vi kommer även att modifiera hur vi tar ut produktavgiften som baseras på produkter med många reklamationer. Produktavgiften kommer att räknas ut baserat på tabellen nedan:
Tabellen presenterar hur produktavgiften räknas ut baseras på dina ordrar.
Exempel: En produkt har ett pris inom spannet 0-498 kr och har genererat 30 orderrader på en månad där 6 av ordrarna reklamerats av kunder. Eftersom reklamationsgraden på 20 % är över gränsvärdet på 15 % kommer handlaren att behöva betala en fast avgift på 500 kr.
Övriga förändringar i hur vi räknar ut produktavgiften
Istället för att mäta antalet reklamationsärenden på en produkt under en månad, kommer vi att kontrollera alla reklamationsärenden under de tre senaste månaderna. Exempel: Om du fått en avgift för en produkt i november och fortsätter sälja den produkten kommer vi att dra en ytterligare avgift för de reklamationerna som kommit un under december och januari om försäljningen av produkten fortsätter (och om produkten nått de angivna gränsvärdena för produktavgift).