För att förtydliga anledningen till vissa handlarförmåner så har Fyndiq tagit fram olika nivåer/tiers för alla handlare. För tillfället finns tre olika nivåer: Tier 1, Tier 2 och Tier 3.
Gemensamma kriterier för samtliga handlare:
- Låga priser: Låga priser krävs för att möta kundens efterfrågan, låga priser leder till försäljning. Helst lägst pris i jämförelse på t. ex. Prisjakt.
- Snabba kundtjänstärenden: Att göra det enkelt för handlarsupporten så att de kan göra en god och snabb service tillbaka till kunderna. Att svara snabbt, korrekt och trevligt enligt instruktioner.
- Erfarenhet av e-handel
- Om du säljer/har sålt på andra marknadsplatser.
Vad innebär att vara Tier 1 & 2 handlare?
Detta är handlare som antingen har kända varumärken och/eller ett stort utbud av produkter till mycket bra priser, som har snabb leverans som standard samt låg issue rate (låg statistik gällande bla saknade leveranser, ånger och reklamationer).
Utöver detta så ingår såklart även en god ton samt en samlad bild över ärenden (varumärkesintrång, stulna texter/bilder, förbjudna/otillåtna produkter etc) och att vi ser handlaren som generellt sett en bra samarbetspartner.
Som Tier 1 & 2 handlare har du möjlighet till bland annat utbetalning på 30 dagar samt diverse kampanjer/pilotprojekt som gynnar försäljningen ytterligare.
Vad är en Tier 3 handlare?
Nivå 3 är grundkravet för att vara handlare hos Fyndiq.
Hur ser Fyndiqs kriterier för nivåerna ut?
Tier 1
- Försäljning: 100 ordrar/dag i snitt/kvartal
- Snabba leveranser: Levererar på 1-2 arbetsdagar och att du har kunnat visa över tid att du kan leverera på det. Majoriteten av ditt utbud bör vara på expressleverans.
- Låg % på “Merchant Issue Rates”: Inte ligga över de satta gränsvärdena.
Tier 2
- Försäljning: 30 ordrar/dag i snitt/kvartal
- Snabba leveranser: Levererar på 1-2 arbetsdagar och att du har kunnat visa över tid att du kan leverera på det. Majoriteten av ditt utbud bör vara på expressleverans.
- Låg % på “Merchant Issue Rates”: Inte ligga över de satta gränsvärdena.
Tier 3
- Försäljning: 1 order/dag i snitt/kvartal
- Snabba leveranser: Helst kunna leverera på 1-2 arbetsdagar, men minst på 3-5 arbetsdagar.
- Låg % på “Merchant Issue Rates”: Inte ligga över de satta gränsvärdena.