Du behöver förstå vikten av att ha ett riktigt bra produktsortiment och att ha kunskap om de produkter du säljer. Om du inte följer våra regler och riktlinjer kan din försäljning eller dina produkter komma att blockeras.
Hela försäljningen kan blockeras
- Om du laddar upp olagliga produkter blockeras din försäljning på Fyndiq permanent.
- Om du laddar upp förbjudna produkter tar vi bort dem från försäljningen. Ser vi en återkommande trend kan Fyndiq bli tvungna att avsluta samarbetet.
Produkter kan också blockeras
Om en produkt genererar många ärenden på grund av dålig kvalité och/eller att många kunder hört av sig om att produkten inte kommit fram så pausas/blockas din produkt.
Reklamationer och saknade produkter innebär alltid en kostnad för er både i tid och pengar, men det ger också en negativ kundupplevelse. Genom att minska antalet ärenden kommer vi få fler återkommande kunder och på så vis öka försäljningen för alla Fyndiq-handlare. För att säkerställa sortimentet tittar vi på försäljningen och antalet ärenden för en specifik produkt under 60 dagars-perioder.
Då ärenden oftast kommer in mellan 5-10 arbetsdagar efter ett köp, så mäter vi ordrar och ärenden på separata intervaller. Det innebär att vi exempelvis skulle mäta antalet ordrar från 70 dagar bakåt fram tills för 10 dagar sedan, medan vi för ärendetyperna mäter från 60 dagar bakåt fram tills idag. Detta visade sig vid tester vara en bättre och mer rättvis lösning mot er handlare.
Om din produkt tas bort från försäljningen får du inte lägga upp produkten på nytt. Vi behöver säkerställa att våra kunder inte drabbas av bristfälliga eller felaktiga produkter på sajten. Med dessa rutiner säkerställer vi kvaliteten på sajten för alla.