Ta emot order
De produkter som finns på Fyndiq kan beställas av kunden när som helst. På Fyndiq består en order från en kund av en eller flera produkter från en eller flera handlare.
När en order läggs av en kund, betalas den direkt och kan skickas direkt. Ordern görs tillgänglig för säljaren via API, Merchant Center och/eller via e-post. Som handlare har du ansvaret och skyldigheten att skicka produkten/produkterna till kunden inom 24 timmar (arbetsdagar) efter det att beställningen har lagts. Alla produkter som är tillgängliga för försäljning på Fyndiq måste också finnas i lager. Därför är dropshipping inte tillåtet.
I Merchant Center och i API:n finns ett dokument innehållandes följesedel. Följesedeln är en PDF-fil som innehåller information om kundens adressuppgifter och orderrader som gäller försäljningen. Det kan ses som en checklista om vad som ska inkluderas i paketet till kunden för den särskilda ordern. Detta är för att underlätta vid packning av beställningar. Det är inte obligatoriskt men vi uppmuntrar att du som handlare bifogar följesedeln i paketet som skickas till kunden. På så sätt kan kunden vara säker på att denne har mottagit det som beställts, och då får kunden även information om hur de kontaktar Fyndiq vid supportfrågor. Det är under alla omständigheter förbjudet att inkludera faktura eller reklammaterial i paketet som skickas till kunden.
Supportärenden
I samband med att en kund använder vår supportplattform så visas ert handlarnamn mot kunden i de fall ni själva ska hantera dessa ärenden. Det innebär att kunden får information om vilken handlare som har sålt de varor hen behöver hjälp med. Det är viktigt att du som handlare svarar inom utsatt tid och på ett korrekt och artigt sätt. Fyndiq förbehåller sig rätten att ta eget beslut i ett ärende vid behov. Uteblivet svar kan även leda till att din försäljning blir pausad.