Genom att optimera innehållet du tillhandahåller oss för Google och andra sökmotorer ökar din konvertering och försäljning på Fyndiq. Det finns ett antal element på en webbsida som sökmotorer undersöker för att avgöra om sidan är relevant för användarens sökning och om sidan ska visas bland resultaten. Att se till att de mest använda sökorden finns inom dessa element är en viktig del av sökmotoroptimeringen.
Titel
En kortfattad beskrivning av produkten baserat på det viktigaste sökordet för den givna produkten. Här ska inte färger och storlekar som angivits som egenskaper inkluderas, detta kommer automatiskt att läggas till av Fyndiq. Storleksegenskaperna är egenskaper som bestämmer storlek, vikt, volym och längd.
I dagsläget delar variationerna av en produkt på en och samma URL på Fyndiq.se, men i den nya plattformen kommer varje artikel/variation att få en egen URL. Det möjliggör att era artiklar kommer att finnas på fler ställen och har större potential att driva organisk trafik från sökmotorer.
Exempel:
Titel | Färg | Storlek |
Type-C laddkabel | Svart | 1 m |
Type-C laddkabel | Vit | 1 m |
Type-C laddkabel | Grå | 1 m |
Type-C laddkabel | Guld | 1 m |
Type-C laddkabel | Röd | 1 m |
Type-C laddkabel | Rosa/Rose | 1 m |
Type-C laddkabel | Svart | 2 m |
Type-C laddkabel | Vit | 2 m |
Type-C laddkabel | Grå | 2 m |
Type-C laddkabel | Guld | 2 m |
Type-C laddkabel | Röd | 2 m |
Type-C laddkabel | Rosa/Rose | 2 m |
Den här produkten har idag 12 olika variationer. Kablarna är en eller två meter långa och finns i sex olika färger. Alla enskilda artiklar ska då ha samma Titel men färgen och längden specificeras för att särskilja dem. Genom att sätta dessa egenskaper byggs titeln upp automatiskt genom att hämta dessa värden till exempelvis:
“Type-C laddkabel - Guld - 2 m” eller “Type-C laddkabel - Rosa/Rose - 2 m” utan att alla produkters titel behöver specificeras manuellt på det sättet.
Läs mer under avsnittet “Variationer” längre ner.
Beskrivning
För att förbättra chansen att få bra placeringar i sökresultaten på Google måste innehållet vara unikt, relevant och matcha kundens sökbeteende. Viktiga sökord bör användas naturligt i texten samt ytterligare sökord och synonymer som kunderna kan inkludera i sina sökningar. Inkludera punkter om produktens fördelar, dess funktioner och användbar information som dimensioner, ingredienser eller tillbehör. Försök alltid att undvika duplicerat eller kopierat innehåll som används på andra webbplatser eftersom det leder till lägre ranking.
Egenskaper (properties) för Filtrering och Variationer
För att dina produkter ska dyka upp när kunder filtrerar bland produkterna, se till att du väljer egenskaper som används vid filtrering, exempelvis Fyndiq-färg och/eller storlekar.
Alla egenskaper kan användas vid filtrering med undantag för fritext-egenskaper.
Det går att välja fritt bland egenskaper som ska vara variationsgrundande i en produkt, men i det flesta fall är det färg eller storlek som varierar.
Läs mer om de olika typerna av egenskaper här.