I Reclaimit finns möjligheten att skapa returfraktsedlar via Postnord till ett förmånligt pris. För att skapa en fraktsedel följ instruktionerna nedan:
1. Klicka på Dokument-symbolen längst till höger på ärendet
2. I kvittovyn klickar du på Skapa Fraktsedel
3. Välj den transportörsprofil (returmetod) som passar bäst utifrån vikt på produkten
4. Redigera kunduppgifterna vid behov
5. Kryssa i vilken/vilka produkter returen gäller
6. Sist av allt väljer du att ladda ned filen (för att bifoga i mejl till kunden) eller skicka ett separat direktmail med retursedeln.
Precis som alltid ansvarar ni som handlare för returer av reklamationsärenden. Fyndiq kommer i efterhand att debitera er för de fraktsedlar som har använts.
Information om returfraktsedlar i Reclaimit
Priserna på fraktsedeln styrs av paketets vikt, och anges inklusive moms.
- Varubrev 250 g: 38 kr
- Varubrev 500 g: 52 kr
- MyPack 3 kg: 72 kr
- MyPack 10 kg: 108 kr
- MyPack 20 kg: 160 kr
Kostnaden för retursedlarna dras av från dina utbetalningar. Priserna kan variera efter säsong. Notera att dessa retursedlar endast är giltiga inom Sverige.
På retursedeln finns följande:
- Reclaimits ärendenummer
- Ditt telefonnummer (för PostNord)
Varubreven skrivs ut av kunden själv. Om hen inte har möjlighet att skriva ut sin returfraktsedel bör du skriva ut den och posta till kunden utan extra kostnad.
Alternativet Return DropOff (spårbar retur) genererar en QR-kod som kunden kan ta med till sitt postombud. Där skriver de ut fraktsedeln åt kunden och hjälper hen att skicka paketet.
QR-koden eller returfraktsedeln bifogas i ditt och kundens Zendesk-ärende, och du hittar även en kopia under Kvittot / Visa ärende i Reclaimit.
Egen retursedel
Om du istället önskar använda ditt eget avtal så kan du, precis som innan, själv skapa den retursedel som passar i ditt eget system. Denna bifogas sedan i den mejlkonversation du har med kunden, tillsammans med returinstruktioner såsom hur paketet ska paketeras och vilken speditör du använder.
Saknar du en svensk returadress så kan du inte använda Fyndiqs Postnord-avtal. Du behöver själv för kunds räkning tillhandahålla en retursedel vid reklamationer och vid ångerärenden.
Hur debiteras jag eller kunden?
Retur/Ånger
När en kund väljer att skapa en retur (ånger) så står hen själv för kostnaden för retur. Priset för returfraktsedeln dras automatiskt av i samband med att kundens ärende godkänns.
OBS! Om du återbetalar kundens ångerärende utan retur, välj alltid status Ärendet godkänt, vara ska kasseras då denna exkluderar kostnaden för returfraktsedel.
Reklamation
Fyndiq kommer i efterhand att debitera dig för de fraktsedlar som har använts i Reklamationer.