Kunden har rätt att ångra sitt köp i 30 dagar räknat från dagen då produkten kom fram (mellan Black Friday och jul är ångerrätten förlängd till 31 januari). I samband med en retur står kunden själv för returfrakten.
1. Kund skapar en ånger: Via mail och i Reclaimit får du information om att en ånger har skapats och kommer att skickas till dig.
2. Produkten kommer i retur: Du hämtar ut returen inom 48h (helgfria vardagar)
3. Ta beslut i ärendet:
- Återbetala hela produkten
- Delåterbetala (om kund har godkänt detta)
- Neka ånger
- Erbjud retur av produkt till kunden
4. Informera kunden: Genom att ändra status i Reclaimit så avslutas ärendet. Har ni valt återbetalning blir kunden automatiskt återbetald när ni ändrar statusen. Kom ihåg att alltid maila kunden.
Tillgängliga statusar vid Ånger:
- Ärendet godkänt — Krediterar kunden
- Ärendet godkänt, vara kasseras — Krediterar kunden utan att ta produkten i retur
- Ärendet godkänt, med avdrag — Delkrediterar kunden (måste informera kund om procentsatsen)
- Ärendet avslaget — Kundens förfrågan nekas (måste kompletteras med underlag)
- Ej inskickad/ändrade — Ärendet slutfördes inte, då kunden inte återkommit
Godkänd Ånger
När du har mottagit produkten så använder du statusen Ärendet godkänt för att återbetala kunden. I samband med detta drar vårt system automatiskt av returfraktsedeln från det belopp kunden får tillbaka.
Nekad Ånger
För att neka en kund som har returnerat en produkt måste du delvis ha bildbevis i din bedömning, samt erbjuda kunden en retur. I samband med detta måste du informera kunden om kostnaderna för en retur, både med och utan spårbarhet. Om kunden godkänner kostnaden för att åter ta emot produkten, ändra ärendets status till Eskalerad så att Fyndiq kan skapa en ny fraktsedel. Notera att vid ett nekad ångerärende står Fyndiq för den ursprungliga returfraktsedeln, kunden debiteras ej för denna.
Om en kunds retur enligt dennes spårningsnummer har anlänt hos dig, men du ej har mottagit den, eskalera detta till Fyndiq.