Som handlare ansvarar du för att kunderna får sina varor i tid. Du kan endast neka en förfrågan om Saknad försändelse om du har en fullt spårbar försändelse* som visar att produkten har hämtats ut, eller kan hämtas på ett utlämningsställe nära kunden. Annars ska kunden antingen få ett nytt utskick, med ett giltigt spårningsnummer bifogat i mejlet eller bli återbetald.
*Observera att varubrev ej godkänns som fullt spårbara.
1. Kund anmäler en produkt: Via mail och i Reclaimit får du information om att en produkt är saknad
2. Skicka spårningsnummer:
- Kommer produkten att levereras inom 24h?
- Har den redan levererats?
- Eller ligger den på utlämnningsstället?
Skicka spårningsnumret och informera kunden. Kom ihåg att ta ett beslut i ärendet.
3. Ta beslut i ärendet: Är produkten ej skickad spårbart eller är försvunnen, välj en av följande lösningar:
- Skicka en ny produkt
- Återbetala
4. Informera kunden: Genom att ändra status i Reclaimit så avslutas ärendet. Har du valt Ärende godkänt blir kunden automatiskt återbetald. Kom ihåg att meddela kunden lösningen via mail.
Tillgängliga statusar vid Saknad försändelse:
- Ärendet godkänt — Krediterar kunden
- Ärendet godkänt, med avdrag — Delkrediterar kunden
- Ärendet godkänt, ny produkt — Kund får en ny produkt/reservdel/etc
- Ärendet avslaget — Kundens förfrågan nekas (måste kompletteras med giltigt spårningsnummer)
- Ej inskickad/ändrade — Ärendet slutfördes inte, då kunden inte återkommit