För att säkerställa en effektiv kundservice med hög kundnöjdhet, vilket leder till ökad framtida försäljning, har Fyndiq satt följande riktlinjer för svar inom kundservice.
Om dessa svarstider missas så kan ett ärende eskaleras för manuell hantering av Fyndiq, eller leda till en automatisk återbetalning till kunden.
Förväntade svarstider
- Nya ärenden ska besvaras inom 24 timmar
- Övriga ärenden under behandling ska besvaras inom 72 timmar
- Timern stoppas på helger och röda dagar, enligt den svenska kalendern.
Undantag till svarstider
Vid returer av ärendetypen Ånger till butiker i Sverige
Ett ångerärende parkeras i 19 dygn (kalenderdagar) när en kund skapar det, så att kunden i lugn och ro hinner returnera produkten med den retursedel kunden har valt. Om ingen uppdatering sker under denna tid öppnas ärendet efter 19 dagar. I samband med detta skickar Fyndiq även en mailpåminnelse, denna kräver ett svar inom 72 timmar enligt rutinen för aktiva ärenden.
Parkerade ärenden
Om du i Reclaimit anger statusen Ärendet behöver kompletteras så pausas ditt ärende i 5 arbetsdagar. Därefter krävs en uppdatering inom 72 timmar.
Vad händer om svarstiden passeras?
Om din artikel sålts för under 800 SEK ink moms återbetalas kunden på din bekostnad.
Om din artikel sålts för 800 SEK ink moms eller över, så eskaleras ärendet till Fyndiq. Vi kommer skicka ytterligare en påminnelse för att försöka lösa ärendet utan en automatisk återbetalning. För dyrare produkter kommer vi även ringa dig.
Om vi inte lyckas etablera kontakt efter dessa försök kommer vi återbetala artiklar med ett värde upp till 1500 SEK ink moms på din bekostnad. Artiklar till ett värde av 1500 SEK ink moms eller över kommer returneras till Fyndiqs huvudkontor och förvaras i 30 dagar innan de skänks till välgörenhet, och returneras till er på begäran.