Fyndiq ser allvarligt på bedrägeriförsök och bedrägerier som görs via Fyndiqs webbplats och därför arbetar vi aktivt med att förbättra interna rutiner och se över betalningssäkerheten för att motverka bedrägerier.
Vem står för fraktkostnaden om varan har skickats spårbar
Med spårbar försändelse avses att paket och brev skickas med spårbar post, det vill säga antingen med fullt spårbart sändningsnummer/kolli-ID eller som Rekommenderat brev. Varubrev är inte ett giltigt spårningsnummer i detta fall. Länk: Att frakta med Varubrev
Om bedrägeriet rör elektoniska produkter så krävs även att du på förfrågan kan uppge serienumret för produkten.
Om kunden har mottagit produkten
Om försändelsen är spårbar men har hämtats ut av kunden skickar Fyndiq i dessa fall ut retursedel till kunden och varan kan på så vis returneras till handlaren. Handlaren ska i dessa fall ta fram och bekosta returfraktsedeln.
Om någon annan än kunden har mottagit produkten
Om varan är skickad spårbart och bedrägeriet slutförs, det vill säga att varan hämtas ut av någon annan än kunden, ska kostnaden vanligtvis betalas av Fyndiqs betalpartner. Du kommer i sådant fall ersättas för försäljningen som vid en normal beställning.
Om försändelsen inte har hämtats ut
Om försändelse som skickats är spårbar men inte hämtats ut av kunden gäller att produkten automatiskt returneras till handlaren. Du ska på begäran från oss vara beredd att återkalla produkten.
Vem står för fraktkostnaden om produkten har skickats icke-spårbar
Har försändelsen skickats icke-spårbar och det därför inte gjorts någon ID-kontroll vid utlämnandet, ansvarar du för kostnaden i samband med bedrägeriet. Kunden blir ersatt avseende kostnaden för varan.
Stoppa order-ärenden
Om vår betalpartner inkommer till oss med en begäran om att "Stoppa order" kommer vi att kontakta dig för att försöka stoppa utskicket. Fyndiq kontaktar dig alltid i första hand per telefon då denna situation uppstår. Om vi inte lyckas nå dig per telefon skickar vi ett med rubriken "PRIO Stoppa order (ordernummer)".
Fyndiqs kundtjänst informerar löpande om uppdateringar eller beslut i ärendet från Svea. Vi samarbetar alltid med myndigheter och polis kring bedrägerifrågor och du förväntas bistå oss så långt det är möjligt i dessa ärenden.