Som handlare bedöms dina prestationer utifrån följande parametrar:
- Kundärenden relaterade till saknade/försenade ordrar, reklamationer och ångerärenden
- Hur väl du hanterar dina kundänrenden (CSS, Customer Satisfaction Score)
- Hur kunden betygssätter dina produkter
- Uppfyllda och slutförda ordrar
För att leverera den bästa kundupplevelsen övervakar vi noggrant dessa parametrar för att se till att våra kunder är nöjda med deras köp på Fyndiq och är villiga att besöka vår site igen. Därför har vi utvecklat gränsvärden som inte bör överskridas när det kommer till dessa parametrar. Gränsvärdena baseras på vilka värden en genomsnittlig handlare landar på månad efter månad.
Avgifter
Merchant performance-avgift
Vid hög andel inkomna ärenden från kunder tar Fyndiq ut en avgift som baseras på antal inkomna kundärenden. Fyndiqs avgiftsmodell är uppdelad i en reklamationsavgift (baserat på reklamationsgrad) och en avgift kopplad till saknade och försenade leveranser (baserat på grad av saknade och försenade försändelser). Avgiften är anpassad utefter prisspannet på dina produkter, eftersom kunder är mer benägna till att anmäla dyrare produkter som saknad/försenad eller reklamerad. Ärendeavgiften baseras på den procentuella andelen saknade försändelser och reklamationer. Vänligen notera att avgiften endast kommer att appliceras på ärenden över tröskelvärdet, inte på alla ärenden under perioden.
Avgifter relaterat till saknade/försenade samt reklamerade försändelser
Tabellen visar hur avgiften för reklamationer och saknade/försenade produkter räknas ut baserat på dina ordrar.
Exempel 1: Om en handlare har 30 orderrader inom prisspannet 0-498 kr under en månad med 3 rapporterade saknade/försenade ärenden (10 %) och 4 rapporterade reklamationer (13 %) skulle den totala avgiften bli 150 kr för 1 reklamation. Avgiften baseras på 1) andelen ärenden över gränsvärdet och 2) antalet ärenden över minimigränden. Därför kommer avgiften baseras på endast 1 reklamation.
Det kommer inte att tas ut någon avgift för de 3 saknade/försenade ärendena även om ärendegraden är över 4% (10%), eftersom minimigränsen inte är nådd.
Exempel 2: Om en handlare har 100 order under en månad i prisspannet 0-498 kr. Under månaden rapporteras 15 (15%) ordrar som saknade/försenade. Avgiften skulle då baseras på de ärenden som överstiger 4 %, vilket är 11 ärenden. Även om det totala antalet ärenden är 15 kommer avgiften endast baseras på de ärenden som överstigit 4 st ärenden (4% av 100).
Hur gör jag för att säkerställa att jag har en låg och stabil missing rate?
Till att börja med är det alltid en bra idé att regelbundet gå igenom leveranstiden för alla dina artiklar. Om du är osäker på att du kommer att kunna leverera dina produkter inom den satta tidsramen uppmuntrar vi dig till att lägga på 1-2 dagar extra för att sätta rätt förväntningar hos kunden. Om produkten levereras inom den satta tidsramen håller vi våra kunder nöjda vilket kommer generera mer försäljning för dig på lång sikt. Kunden kan endast rapportera en saknad leverans efter att maxleveranstiden har passerat.
Hur gör jag för att säkerställa att jag har en låg och stabil complaint rate?
Om din reklamationsgrad ökar och konstant ligger på en hög procent är ett första steg att identifiera de artiklarna som har fått flest reklamationer. Detta görs enklast i Merchant Center under Issues/Product Overview. Om antalet reklamationer ökar i snabb takt rekommenderar vi att ni pausar försäljningen av produkten för att kunna analysera orsaken till reklamationerna.
Produktavgift
Syftet med produktavgiften är att förhindra och skydda våra kunder från att köpa missvisande produkter eller produkter av sämre kvalitet. Produktavgiften debiteras per produkt när en handlare har en produkt med en complaint rate över 15% och har minst 4 reklamationer på produkten under en månads försäljning.
Tabellen presenterar hur produktavgiften räknas ut baseras på dina ordrar.
Exempel: En produkt har ett pris inom spannet 0-498 kr och har genererat 30 orderrader på en månad där 6 av ordrarna reklamerats av kunder. Eftersom reklamationsgraden på 20 % är över gränsvärdet på 15 % kommer handlaren att behöva betala en fast avgift på 500 kr.
Hög andel ärenden per produkt
Fyndiq har rätten att bulkstänga ärenden som gäller för specifika produkter med för hög andel ärenden. I dessa fall kommer alla ärenden som inkommit på produkten att återbetalas till kund. Detta utesluter dock inte att hela handlarens konto kan bli pausat/blockerat, inkluderat nästkommande utbetalning. Fyndiq har även rätt att ta ut en avgift som dras av från kommande utbetalningar.
Customer Satisfaction Score (CSS)
När du som handlare hanterar din egen kundtjänst är det viktigt att vara serviceinriktad och lösa ärenden som du får in på ett professionellt och trevligt sätt. Det gemensamma målet är att alla handlare ska ha en kundnöjdhet (Customer Satisfaction Score) på minst 85%. Allt under det innebär en för stor del missnöjda kunder för Fyndiq. Om vi tillsammans jobbar mot fler nöjda kunder ökar sannolikheten för fler återkommande kunder, vilket i sin tur kommer öka din försäljning!
Här kan du ta del av några tips och trix för hur du förbättrar din kundnöjdhet.
Utbildningsmaterialet till Reclaimit finns att hitta här.
Nedan ser du de olika gränsvärdena som i korthet beskriver vad som händer om du hamnar under en specifik gräns. Vi gör bedömningen per kalendermånad och på din totala kundnöjdhet under föregående månad.
CSS är <80%
Månad 1: Varning
Månad 2: Varning + avgift
Månad 3 och framåt: Fyndiq-assisterad kundservice tills vidare + 24 kr (ex. moms) per ärende
CSS är <70%
14 dagar: Notis om låg kundnöjdhet
Månad 1: Varning + avgift
Månad 2 och framåt: Fyndiq-assisterad kundservice tills vidare + 24 kr (ex. moms) per ärende
CSS är <60%
14 dagar: Notis om låg kundnöjdhet
Månad 1 och framåt: Fyndiq-assisterad kundservice tills vidare + 24 kr (ex. moms) per ärende
Om du visar upp en oprofessionell attityd gentemot våra kunder eller på annat sätt äventyrar Fyndiqs varumärke, kan vi välja att ta bort din möjlighet att hantera kundtjänstärenden utan varning.
Fyndiq kan komma att ta ut en avgift för varje missnöjd kund där du hamnat under en kundnöjdhet på 70% eller om du upprepat hamnar under 80%. Avgiften ligger på 160 kr ex moms per missnöjd kund.
Om du har frågor gällande utbildningsmaterialet eller om hur du höjer din kundnöjdhet, kontakta Merchant Support på handlare@fyndiq.se.