Som handlare bedöms dina prestationer utifrån följande parametrar:
- Kundärenden relaterade till saknade/försenade ordrar, reklamationer och ångerärenden
- Hur väl du hanterar dina kundänrenden (CSS, Customer Satisfaction Score)
- Hur kunden betygssätter dina produkter
- Uppfyllda och slutförda ordrar
För att leverera den bästa kundupplevelsen övervakar vi noggrant dessa parametrar för att se till att våra kunder är nöjda med deras köp på Fyndiq och är villiga att besöka vår site igen. Därför har vi utvecklat gränsvärden som inte bör överskridas när det kommer till dessa parametrar. Gränsvärdena baseras på vilka värden en genomsnittlig handlare landar på månad efter månad.
Avgifter
Merchant performance-avgift
Vid hög andel inkomna ärenden från kunder tar Fyndiq ut en avgift som baseras på antal inkomna kundärenden. Fyndiqs avgiftsmodell är uppdelad i en reklamationsavgift (baserat på reklamationsgrad) och en avgift kopplad till saknade och försenade leveranser (baserat på grad av saknade och försenade försändelser). Avgiften är anpassad utefter prisspannet på dina produkter, eftersom kunder är mer benägna till att anmäla dyrare produkter som saknad/försenad eller reklamerad. Ärendeavgiften baseras på den procentuella andelen saknade försändelser och reklamationer. Vänligen notera att avgiften endast kommer att appliceras på ärenden över tröskelvärdet, inte på alla ärenden under perioden.
Från och med den 1:a november 2022 har vi modifierat våra gränsvärden för avgifter baserat på den månatliga ärendegraden för saknade/försenade leveranser, reklamationer och reklamationer för en specifik produkt.
Den större majoriteten av handlare kommer inte att drabbas av förändringen. Avgiften har justerats på ett sätt som gör att färre handlare kommer att drabbas av avgifter, men att de som drabbas kommer att få en högre avgift. Anledningen bakom ökningen av avgifter och gränsvärden är att ge en tydlig signal till de lägst presterande handlarna att göra en kraftansträngning att prestera enligt vad Fyndiqs kunder förväntar sig. Det är våra gemensamma kunder som kommer att drabbas negativt av lägre presterande handlare. Vår ambition är att leverera en bra kundupplevelse med högt presterande handlare.
Notera att förändringen av de nya avgifterna kommer att börja appliceras på den månatliga ärendegraden i november och kommer därför att kommuniceras och dras i januari om din ärendegrad överstiger följande gränsvärden.
Förändring i avgifter relaterat till saknade/försenade samt reklamerade försändelser
De nya avgifterna relaterade till saknade/försenade och reklamerade produkter kommer att baserat på gränsvärdena presenterade i tabellen nedan. Som tidigare kommer vi att justera avgiften utefter prisspannet på dina produkter eftersom kunder är mer villiga att rapportera produkter med ett högre pris.
Tabellen visar hur avgiften för reklamationer och saknade/försenade produkter räknas ut baserat på dina ordrar.
Exempel 1: Om en handlare har 30 orderrader inom prisspannet 0-498 kr under en månad med 3 rapporterade saknade/försenade ärenden (10 %) och 4 rapporterade reklamationer (13 %) skulle den totala avgiften bli 150 kr för 1 reklamation. Avgiften baseras på 1) andelen ärenden över gränsvärdet och 2) antalet ärenden över minimigränden. Därför kommer avgiften baseras på endast 1 reklamation.
Det kommer inte att tas ut någon avgift för de 3 saknade/försenade ärendena även om ärendegraden är över 4% (10%), eftersom minimigränsen inte är nådd.
Exempel 2: Om en handlare har 100 order under en månad i prisspannet 0-498 kr. Under månaden rapporteras 15 (15%) ordrar som saknade/försenade. Avgiften skulle då baseras på de ärenden som överstiger 4 %, vilket är 11 ärenden. Även om det totala antalet ärenden är 15 kommer avgiften endast baseras på de ärenden som överstigit 4 st ärenden (4% av 100).
Hur gör jag för att säkerställa att jag har en låg och stabil missing rate?
Till att börja med är det alltid en bra idé att regelbundet gå igenom leveranstiden för alla dina artiklar. Om du är osäker på att du kommer att kunna leverera dina produkter inom den satta tidsramen uppmuntrar vi dig till att lägga på 1-2 dagar extra för att sätta rätt förväntningar hos kunden. Om produkten levereras inom den satta tidsramen håller vi våra kunder nöjda vilket kommer generera mer försäljning för dig på lång sikt. Kunden kan endast rapportera en saknad leverans efter att maxleveranstiden har passerat.
Hur gör jag för att säkerställa att jag har en låg och stabil complaint rate?
Om din reklamationsgrad ökar och konstant ligger på en hög procent är ett första steg att identifiera de artiklarna som har fått flest reklamationer. Detta görs enklast i Merchant Center under Issues/Product Overview. Om antalet reklamationer ökar i snabb takt rekommenderar vi att ni pausar försäljningen av produkten för att kunna analysera orsaken till reklamationerna.
Produktavgift
Syftet med produktavgiften är att förhindra och skydda våra kunder från att köpa missvisande produkter eller produkter av sämre kvalitet. Produktavgiften debiteras per produkt när en handlare har en produkt med en complaint rate över 20%och har minst 4 reklamationer på produkten (tidigare minimum 5 reklamationer) under en månads försäljning. Produktavgiften är 50 kr per reklamation (inkl. moms) och debiteras för alla reklamationsärenden per produkt två månader sedan (hela kalendermånaden) och dras av från kommande utbetalningar.
Förändringar till produktavgift från och med den 1:a november 2022
Vi kommer även att modifiera hur vi tar ut produktavgiften som baseras på produkter med många reklamationer. Produktavgiften kommer att räknas ut baserat på tabellen nedan:
Tabellen presenterar hur produktavgiften räknas ut baseras på dina ordrar.
Exempel: En produkt har ett pris inom spannet 0-498 kr och har genererat 30 orderrader på en månad där 6 av ordrarna reklamerats av kunder. Eftersom reklamationsgraden på 20 % är över gränsvärdet på 15 % kommer handlaren att behöva betala en fast avgift på 500 kr.
Övriga förändringar i hur vi räknar ut produktavgiften
Istället för att mäta antalet reklamationsärenden på en produkt under en månad, kommer vi att kontrollera alla reklamationsärenden under de tre senaste månaderna. Exempel: Om du fått en avgift för en produkt i november och fortsätter sälja den produkten kommer vi att dra en ytterligare avgift för de reklamationerna som kommit un under december och januari om försäljningen av produkten fortsätter (och om produkten nått de angivna gränsvärdena för produktavgift).
Hög andel ärenden per produkt
Fyndiq har rätten att bulkstänga ärenden som gäller för specifika produkter med för hög andel ärenden. I dessa fall kommer alla ärenden som inkommit på produkten att återbetalas till kund. Detta utesluter dock inte att hela handlarens konto kan bli pausat/blockerat, inkluderat nästkommande utbetalning. Fyndiq har även rätt att ta ut en avgift som dras av från kommande utbetalningar.
Customer Satisfaction Score (CSS)
När du som handlare hanterar din egen kundtjänst är det viktigt att vara serviceinriktad och lösa ärenden som du får in på ett professionellt och trevligt sätt. Det gemensamma målet är att alla handlare ska ha en kundnöjdhet (Customer Satisfaction Score) på minst 85%. Allt under det innebär en för stor del missnöjda kunder för Fyndiq. Om vi tillsammans jobbar mot fler nöjda kunder ökar sannolikheten för fler återkommande kunder, vilket i sin tur kommer öka din försäljning!
Här kan du ta del av några tips och trix för hur du förbättrar din kundnöjdhet.
Utbildningsmaterialet till Reclaimit finns att hitta här.
Ändring av rutin när CSS är låg
Om du hanterar din egna kundservice via Reclaimit kommer vi att från och med 1 juli introducera vissa ändringar i Reclaimitflöde från och med 1 juli. Det nya flödet syftar till att bidra till mer transparens och rättvisa om du som handlare når en låg nivå i kundnöjdhet. Förändringen gäller främst för handlare som har en kundnöjdhet under våra tröskelvärden och innebär följande:
- Istället för att få alla ordrar under 800 kr återbetalda kommer alla kundserviceärenden att bli hanterade av Fyndiqs kundserviceavdelning mot en kostnad på 24 kr per ärende (exkl. moms) per ärende.
- Du kommer inte längre få en fast straffavgift om du blir pausad från att själv hantera din kundtjänst om du når ett lågt kundnöjdhetsbetyg (CSS) — Fyndiq kommer istället att assistera dig i all kommunikation mer kunden.
- Vi introducerar även möjligheten att få ordrar till ett lägre pris återbetalda automatiskt. Du som handlare sätter själv en gräns om intresse finns. Om du inte väljer en gräns kommer alla ärenden, oavsett pris, att hanteras av Fyndiqs kundtjänst och därför inte bli automatiskt återbetalda.
Vänligen observera att även om du inte kommunicerar direkt med kunden och inte är aktiv i Reclaimit, behöver du vara aktiv i att svara på Fyndiqs förfrågningar angående ärenden. Fyndiq kommer att kommunicera med er som handlare för att hitta den bästa lösningen för både kund och handlare. Om vi inte fått något svar inom 24 timmar (vardagar) kan Fyndiq komma att återbetala kunden på din bekostnad.
Nedan ser du de olika gränsvärdena som i korthet beskriver vad som händer om du hamnar under en specifik gräns. Vi gör bedömningen per kalendermånad och på din totala kundnöjdhet under föregående månad.
CSS är <80%
Månad 1: Varning
Månad 2: Varning + avgift
Månad 3 och framåt: Fyndiq-assisterad kundservice tills vidare + 24 kr (ex. moms) per ärende
CSS är <70%
14 dagar: Notis om låg kundnöjdhet
Månad 1: Varning + avgift
Månad 2 och framåt: Fyndiq-assisterad kundservice tills vidare + 24 kr (ex. moms) per ärende
CSS är <60%
14 dagar: Notis om låg kundnöjdhet
Månad 1 och framåt: Fyndiq-assisterad kundservice tills vidare + 24 kr (ex. moms) per ärende
Om du visar upp en oprofessionell attityd gentemot våra kunder eller på annat sätt äventyrar Fyndiqs varumärke, kan vi välja att ta bort din möjlighet att hantera kundtjänstärenden utan varning.
Fyndiq kan komma att ta ut en avgift för varje missnöjd kund där du hamnat under en kundnöjdhet på 70% eller om du upprepat hamnar under 80%. Avgiften ligger på 160 kr ex moms per missnöjd kund.
Om du har frågor gällande utbildningsmaterialet eller om hur du höjer din kundnöjdhet, kontakta Merchant Support på handlare@fyndiq.se.