Exempel på ärenden med nöjda kunder
Nöjd kund exempel 1:
- Handlaren stämmer av med kunden vad de önskar för lösning
- Handlaren är tydliga med att ett nytt utskick går ut samma dag
- Handlaren informerar kunden om vad de kan göra med den felaktiga produkten, vilket leder till färre följdfrågor
-------------------------
Nöjd kund exempel 2
- Handlaren är tydliga med vad lösningen kommer att innebära för kunden
- Handlaren meddelar hur paketet kommer att levereras och skickar med ett spårningsnummer, vilket skapar trygghet hos kunden
- Handlaren använder sig av en glad gubbe för att förstärka en positiv tonalitet
Exempel på ärenden med missnöjda kunder
Missnöjd kund exempel 1
- Handlaren använder ett språk kunden inte förstår med interna namn som DPD
- I det här exemplet borde de använt ett ord som tex. "leverantör" eller "budfirma" i sitt första svar
- Handlaren inkluderar inte en hälsningsfras
- Handlaren bör alltid ha med en hälsnings- och avslutningsfras för att skapa en positiv ton i ärendet
-------------------------
Missnöjd kund exempel 2
- Handlaren har endast klistrat in en textrad från en spårningslänk
- Om ett spårningsnummer finns är det ofta lämpligt att också skicka med länken så att kunden kan spåra paketet själv
- Även denna handlare missar att skriva en hälsningsfras samt formulerar sig för kort kring texten de bifogar
- Detta skapar fler följdfrågor och en frustrerad kund