En bra beskrivning är viktig för att kunden ska få all nödvändig information. Beskrivningen ska vara detaljerad, välstrukturerad och tydlig. Upprepa detaljerna i produkttiteln och ge kunden mer information såsom:
- Märke / formgivarens namn
- Storlek / exakta mått
- Färg
- Mönster
- Materialsammanställning
- Produktens och förpackningens vikt
- Typ av förpackning
- Ursprungsland
- Tekniska specifikationer
- Teknisk kompatibilitet
- Inbyggd teknik
- Allt som ingår i produkten - tex användarmanual laddare mm
- Ange batterier som medföljer eller ej
Ju mer information kunden får, desto bättre säljer dina produkter. Antalet returer som beror på felaktig produktinformation minskar också ju mer information som finns om produkten i själva annonsen. Det är tillåtet att skriva en kort berättelse om produkten i säljsyfte, så länge du håller dig till fakta. Formulera dig kort, enkelt och exakt så försäkrar du dig om att informationen du ger är relevant.
Följande får inte finnas i beskrivningen:
- Innehåll som motsäger informationen i titeln
- HTML-kod / URL:er / länkar
- Handlarens namn
- Referenser till en extern butik
- Information om CE-märkning
- Information som inte är relaterad till produkten
- Prisuppgifter
- Information om returpolicy
- Information om leveranskostnader
- Kundtjänst
- Regler och villkor för köp
- Plagierad text eller direkta kopior tagna från andra webbplatser.
För vissa specifika kategorier gäller följande krav på information:
- Textilier: Materialsammansättning måste anges (tex 20% bomull, 80% polyester)
- Skor: Materialsammansättning måste anges för såväl inner -och yttersula som för yttermaterial
- Batterier: Ange batterityp (tex AA) och spänning
- Leksaker: Ange minimiålder. För vissa leksaker krävs en varningstext. På alla vattenleksaker ska följande text anges ordagrant enligt EU-reglerna: ”Får endast användas i vatten där barnet bottnar och under tillsyn av en vuxen.”
- Kosmetik- och hygienprodukter: Information om produktens innehåll och användning ska vara på svenska. Inga beskrivningar som direkt eller indirekt antyder att det skulle handla om en medicinsk produkt är tillåtna. Du får till exempel inte skriva att produkten botar eller lindrar symtomen på någon medicinsk åkomma.