Vi vill erbjuda våra kunder bra produkter, inte bara fysiskt, utan även visuellt genom snygga produktannonser. En stor del av annonserna utgörs av produktbilderna och det är det första som syns i flödet när kunderna surfar på sidan. Första intrycket är av stor betydelse. Kom ihåg att snygga produktbilder genererar försäljning.
Bildkrav:
- Bilder ska ha ett mått på minst 600 bildpunkter (pixlar)
- Alla produktbilder ska ha en vit (transparent), frilagd bakgrund
- Följande bildformat stöds: PNG och JPEG
- Vattenstämplar, logotyper, märkningar, ränder, tabeller, mått eller någon typ av text och annat bildmaterial får inte finnas med. Bilden får heller inte ha ramar
- Bilderna får inte vara suddiga, ha dålig belysning (för mörk/ljus, reflektion av blixt) eller se “hemmafotade” ut
- Produkten som visas måste alltid vara den det som säljs. Produkten på bilden får därför inte avvika i färg, mönster eller material
- Produkten ska visas tydligt och i helbild. Om det är relevant för kunden att se hela produkten ska den fotograferas utanför förpackningen
- Om flera produkter säljs som ett paket så måste alla produkter finnas med på produktbilden. Om flera produkter däremot säljs som multipack så ska bilden visa en enstaka produkt
- Produkten ska uppta 75-90 procent av hela bilden
- Generiska bilder, grafik och illustrationer som inte är riktiga fotografier tillåts endast inom kategorierna ”Hårdvara” och ”Fordon och reservdelar”.
Kom ihåg att du som handlare måste ha upphovsrätten till alla bilder som laddas upp, alternativt äga rätten att använda bilderna för det avsedda ändamålet.