Att tänka på när du kategoriserar
Du måste ange minst en kategori när du laddar upp en artikel. När du kategoriserar dina artiklar, tänk på att placera dem så detaljerat (långt ner) i kategoriträdet som möjligt. Det underlättar för kunderna att hitta rätt artikel.
Om du har en artikel som inte passar in i någon kategori, lägg den då direkt i produkttypens närmast relevanta kategori en nivå ovanför, den så kallade “föräldrakategorin”. Är det till exempel produkter till en ny Nokia-modell som det inte finns någon kategori till ännu, så vill vi att du kategoriserar dem som “Nokia Tillbehör”. Vi lägger till nya, passande kategorier när det finns tillräckligt många artiklar av en viss produkttyp.
Hur kategoriseras artiklarna?
Kategorisering av artiklar görs via manuellt Fyndiqs Merchant Center eller genom den integration ni använder.
Egenskaper underlättar för kunderna
Tänk också på att tagga artiklar med egenskaper (properties). De används för att kunden ska kunna filtrera på olika färger, material, motiv, mönster och storlekar när de fyndar på sajten. Lägga till egenskaper gör du enkelt i produkteditorn när du skapar en ny produktannons eller via den integration ni använder.
Saknar du någon kategori eller egenskap för filtrering på Fyndiq, skriv till handlare@fyndiq.se.