Fyndiq erbjuder ångerrätt i 30 dagar räknat från dagen då produkten kom fram. Under perioden från Black Week fram till 31 december så är ångerrätten förlängd till 31 januari.
I samband med en retur står kunden själv för returfrakten inom Sverige. Länk: Använda Fyndiqs retursedlar. Undantaget för detta är otympliga paket, vilket klassas som paket från 20 kg och uppåt. I dessa fall behöver du ombesörja upphämtning av paketet från kundens adress.
Karta över Ångerflödet
Kunden anmäler en Ånger
När en kund anmäler en Ånger så begär vi att kunden anger en av följande Ångeranledningar:
- Jag har köpt fel
- Inte som jag har tänkt mig
- Jag har ångrat mig
Kunden får också välja en returfraktsedel. Returfraktsedeln innehåller din returadress, så att artikeln returneras till dig. Du kan själv se kundens sedel, och spåra paketet, på ärendets Översikt i Reclaimit. Länk: Att arbeta i Reclaimit
När kunden har skapat sitt ärende parkeras det i 19 dagar för att kunden ska hinna skicka artikeln till dig i lugn och ro. Ärendet öppnas också om kunden mailar dig inom dessa 19 dagar. I samband med detta måste du besvara kunden inom 72 timmar. Länk: När återbetalar Fyndiq en kund?
Att godkänna en Ånger
När det är dags att återbetala en kund för den ångrade varan så finns två olika Statusar att välja i Reclaimit. Länk: Att lösa ärenden i Reclaimit (sektion Ånger)
Det är viktigt att välja rätt Status, så att kunden debiteras för returfraktsedeln.
Att neka en Ånger
För att neka en kund som har ångrat sitt köp måste du tillhandahålla bildbevis i din bedömning, oavsett om du har tagit varan i retur eller inte.
Om du har tagit varan i retur måste du erbjuda kunden en retur åter. I samband med detta måste du informera kunden om kostnaderna för en retur, både med och utan spårbarhet. Om kunden godkänner kostnaden för att åter ta emot produkten, ändra ärendets status till Eskalerad så att Fyndiq kan skapa en ny fraktsedel åt kunden.
Artiklar som är undantagna Ångerrätten
Produkter som av hälso- eller hygienskäl inte är lämpliga att returnera måste vara plomberade. Om en kund ångrar ett sådant köp, och plombering är intakt, så är ångerrätten giltig. Om plomberingen är bruten så kan du neka kundens förfrågan.
Detta gäller till exempel:
- Underkläder
- Piercingar och peruker
- Hörlurar in-ear