Fyndiq gör deals tillsammans med utvalda handlare för att ge våra gemensamma kunder möjlighet att köpa bra produkter till bra priser. Våra deals är menade att synas som ett skyltfönster för våra kunder, och ska således vara extraordinära. En grym produkt till ett grymt pris helt enkelt!
Om du ansökt och blivit utvald handlare för att göra deals tillsammans med Fyndiq gäller detta “Tilläggsavtal” för dessa deals.
Definition Deals
En deal är en populär produkt som är av god kvalité och har lågt pris på respektive lokal marknad i Norden. Faktorer som också påverkar en deal är tillgänglighet av produkten, och att dealen hade varit svår att genomföra utan volym och andra skalfördelar som man får om man säljer många av samma produkt vid samma tillfälle. Alla faktorer spelar roll när man sätter ihop en deal. Leveranstiden kan variera beroende på dessa olika faktorer pga skalfördelar för att göra dealen möjlig.
Dealpris - Den gemensamma nämnaren för en bra deal är att det är ett riktigt bra fynd med ett pris som är minst 15-50% lägre än liknande jämförbara produkter. Målet är att dessa produkter ska kunna omsätta minst 100 000 kronor under en dag. Exempel: En artikel med ett pris på 399 SEK (ordinarie 699 SEK = 43% rabatt) som får minst 300 beställningar skulle innebära en omsättning på 119 700 SEK, och anses därför vara en bra deal.
RRP (Recommended Retail Price) - Du som handlare är ansvarig för att ha rimligt ordinarie pris på dina produkter, det ska vara ett rimligt riktpris för vad produkten är värd om man skulle köpa den någon annanstans, Fyndiq utgår från respektive lokal marknad i Norden.
Serviceavgift för deals
Avgiften för deals skiljer sig från standardavgifterna på Fyndiq. Denna bestäms separat i samråd med respektive handlare och inför varje deal.
Lagerkapacitet (bokad för Fyndiq)
Det lager som du säger att du har när du föreslår en deal för Fyndiq måste vara aktuellt då dealen är planerad att gå live. En godkänd deal måste ha ett produktpris gånger lagerkapacitet så att försäljningen ska ha möjlighet att komma upp till minst 100 000 kr i omsättning.
Produktstatus
Handlaren är ansvarig för att korrekt lagersaldo visas samt att produkten är “till salu” och inte t ex blockad/pausad innan en deal går live.
Leveranstid
Handlaren ska leverera i tid och gärna i god tid om oförutsedda händelser med logistiken inträffar.
Efterköp
Handlaren ansvarar för att leverera alla produkter inom den leveranstid som är utsatt. Handlaren ska vara uppkopplad och nåbar för att Fyndiqs kundtjänst ska kunna hantera kundärenden så snabbt och effektivt som möjligt, för en god kundupplevelse. Handlaren behöver vara väl införstådd med alla svarskoder och terminologi så att kommunikationen går effektivt och friktionsfritt. Guidning kan fås av handlarsupport.
Säkerhet - Du som handlare ansvarar för att produkterna i dealen är säkra under respektive lands lokala lag i Norden och att du har dokumentationen som krävs. Exempel är att produkten har CE-märkning om så behövs för produkten. Samt övriga riktlinjer som konsumentverket i respektive land i Norden ställer som krav för att saluföra dessa produkter enligt respektive lands lokala lagar.
Image policy
Som vanligt gäller samma bildpolicy.
Varuprov
Det är ytterst viktigt att kvalitén på produkterna är mycket god. I de fall en produkt är “obrandad” och/eller det finns olika variationer av kvalitéer från fabrik, är handlaren ansvarig för att se till att kvalitén är bra. Fyndiq kan begära ett varuprov för att säkerställa kvaliteten på produkten. Fyndiq betalar varken för inskickade varuprov eller returnerar dessa.
Rubrik och produktbeskrivning
“It’s all in the details”. Med det menar vi att rubrik och produktbeskrivning ska vara professionellt skriven och stämma överens med produkten. Utöver det så ska handlaren sträva efter att produkttexter ska motsvarar kundens förväntningar.
Läs mer om produkttitel här.
Läs mer om produktbeskrivning här.
Vid avtalsbrott
Vid eventuellt avtalsbrott då handlare inte följer detta tilläggsavtal, exempelvis om handlare levererar för sent eller en produkt med bristande kvalitet, har Fyndiq rätt att återbetala alla kunder på handlarens bekostnad. Fyndiq har även rätt att ta ut en avgift per såld produkt (normalt 200 kr inkl moms, eller motsvarande i lokal valuta) om det anses nödvändigt för att rädda Fyndiqs varumärke som kommer att dras av från beräknad utbetalning. Om en lanserad/aktiv deal av någon anledning avbryts innan överenskommen tid av dig som handlare pga tex fel pris, text, lagerfel eller andra faktorer, så har Fyndiq rätt att ta ut en avgift på 20 000 kr ex moms (eller motsvarande i lokal valuta) eller högre om det står i relation till skadan och förväntad vinst.
Deal-förslag
Det är givetvis högintressant för vilken handlare som helst att få med sina produkter på ett deal-utskick då det innebär gratis exponering till miljontals potentiella kunder. Därav får vi också många förslag och är av den anledningen mycket restriktiva kring vilka produkter och handlare som godkänns.
Om du som handlare uppfyller ovanstående krav/regler är du välkommen att skicka dina deal-förslag med bifogad fil till oss via deals@fyndiq.com med rubriken ”Deal-förslag” och med en titel som bäst beskriver vilken typ av produkter du har. Vänligen ladda ner denna excel-mall och fyll i!