Fyndiq är en svensk marknadsplats för e-handel. Vår främsta uppgift är att sammanföra framstående handlare med fyndsugna köpare. Fyndiq slog upp sina virtuella dörrar i augusti 2010 och tog därmed ett kliv in på den svenska e-handelsmarknaden. Som startup-företag inom teknikbranschen var vår plan ända från början att ta över fyndvärlden och förse fyndsugna köpare i hela landet med små stunder av glädje. Glädje? Javisst, glädje! Glädjen infinner sig när framstående handlare sammanförs med fyndsugna köpare, som söker bra produkter till ännu bättre priser via en plattform, som många närmast skulle beskriva som en marknadsplats. Men berättelsen bakom Fyndiq sträcker sig, såsom du säkert redan misstänkt, lite längre tillbaka än så.
Idén föddes år 2009, då Fredrik Norberg (vd) begick det facila misstaget att köpa ett antal bambuvaser i tron om att de skulle kunna säljas med god vinst. Trots att de var fina och så, var det ingen som ville köpa dem av honom. I egenskap av ägare till en samling vaser, som stod och samlade damm (läs felslagna-förväntningar-på-en-framtida-inredningstrend), kom han till slutsatsen att han inte kunde vara den enda handlaren i landet som drabbats av åkomman ”överfyllt lager utan effektiva säljkanaler”. Med denna enkla tanke i bakhuvudet tog han kontakt med de övriga fyra grundarna, Dinesh Nayar (f d vd), Micael Widell (f d teknikchef), David Brudö (grundaren av Destly) och Dan Nilsson (grundaren av ehandel.se och roligarprylar.se). Tillsammans började de fem att staka ut vägen för Fyndiqs fortsatta utveckling mot en ledande fyndmarknad med målet att sammanföra framstående handlare med fyndsugna köpare.
Därför ska du välja Fyndiq
Fyndiq.se startade med syftet att vara en enkel och effektiv merförsäljningskanal för landets alla handlare att maxa sin försäljning av nya produkter genom. Vi gör det möjligt för våra handlare att koncentrera sig på att hitta bra produkter för våra fyndjägare, leverera högkvalitativ produktinformation och att skicka ut produkten till kunden. För att kunna uppnå det hanterar Fyndiq allt annat från marknadsföring och betallösning till kundtjänst som avtalspart.
För att sälja på Fyndiq betalar när du sålt en vara genom en försäljningsavgift samt en produktkategoriavgift. Försäljningsavgiften är 12,5% exkl. moms på ditt försäljningspris mot konsument på Fyndiq. Produktkategoriavgiften är 10 kr exkl. moms för varje såld produkt.
Över en halv miljon fyndsugna kunder besöker oss varje månad och fyndar bland över 1 miljon bra produkter till ännu bättre priser. Tillsammans bygger vi det ultimata fyndvaruhuset på nätet. Våra handlare använder Fyndiq främst som:
- Merförsäljningskanal - för att nå en ny och bredare målgrupp och snabbt komma igång med sin försäljning.
- Utförsäljningskanal - för att lägga ut de produkter som de inte vill rea ut i sin egen butik och frigöra lagerutrymme för ”hyllvärmare” som bara ligger och binder kapital.
- Alternativ till egen webbshop - för att kunna nå ut med sina produkter till målgruppen som är online, utan att behöva sätta upp en egen webbshop.