Här tar vi upp de viktigaste delarna när du säljer på Fyndiq. Om du förstår och hanterar dessa områden kommer du att lyckas med din försäljning.
Ladda upp artiklar
Tänk på att ha tydlig artikelinformation som stämmer överens med den faktiska produkten som kunden beställer. Detta bör inkludera storlekar, mått och bra bilder.
Vänligen notera att du som ny handlare endast får ladda upp max 20 000 artiklar på fyndiq.se, fyndiq.no, fyndiq.dk och fyndiq.no till en början, såvida ingen annan gräns har kommunicerats. Om du vill ladda upp fler artiklar ber vi dig återkomma till oss.
Här kan du läsa mer om att ladda upp artiklar.
Att tänka på när du börjar sälja
Ju fler produkter du laddar upp desto mer säljer du. Det är viktigt att följa instruktionerna så produktens kategorisering och egenskaper blir rätt. Dina produktkort behöver innehålla bra bilder på dina produkter för att kunden får en överensstämmande bild av din produkt.
Här kan du läsa mer om kategorisering.
Här kan du läsa mer om egenskaper.
Notera att Fyndiq alltid tar ut en serviceavgift på varje erlagd order oavsett vad som sker efter köpet. Detta inkluderar även kundtjänstärenden som saknad försändelse, reklamation, ånger eller vid icke uppfylld eller avbruten order. Vid ett bekräftat bedrägerifall så kan serviceavgiften komma att återbetalas.
Ditt ansvar som handlare
Det är viktigt att du som handlare tar ansvar över produkterna du säljer på Fyndiq. Du behöver själv hålla dig uppdaterad på vilka produkter som är förbjudna att sälja, samt göra egna kontroller för att säkerställa att produkterna du laddar upp är säkra för konsumenter att använda, såväl som att se till att de inte gör intrång i någon annans immateriella rättigheter.
Läs mer här.
Kemikalieskatt
Kemikalieskatten omfattar två kategorier av produkter, vitvaror och andra elektriska varor (som datorer, surfplattor, tv-apparater, telefoner, spelkonsoler och routrar). Den åttasiffriga tullkoden avgör om en produkt är inom räckvidden. Det är ditt fulla ansvar att se till att rätt Kombinerade Nomenklatur (KN/CN/HS-nummer) är ifylld och att förstå sortimentet för att se om artiklarna påverkas eller inte. De berörda artiklarna och kostnaden baserad på artikeln och sålt belopp kommer att dras av från din betalning.
Läs mer om kemikalieskatt här.
Leveranstid
Kom ihåg att du inte får ett mail när en ny order lagts utan du behöver gå in varje dag och se dina ordrar i Merchant Center. Vi ser gärna att du levererar dina produkter så snabbt som möjligt och det är viktigt att din leveranstid stämmer så kunden får sin leverans inom den tiden som anges. Därför är det upp till dig att välja en leveranstid som du vet att du kan fullfölja.
Det är viktigt att alltid ha ditt lagersaldo uppdaterat. Använder du ett system som är integrerat med Fyndiqs API kan det uppdateras automatiskt, annars behövs det göras manuellt via Merchant Center.
Reclaimit
I Reclaimit hanterar du dina kundtjänstärenden så som ånger, saknade försändelser samt reklamationer). I samband med att du börjar sälja på Fyndiq mottar du inloggningsuppgifter.
Tänk på att använda ett professionellt språk då du har direkt kontakt med kunden i ärendena.
Notera att vi har en 24 timmars regel där du behöver svara kunden inom 24 timmar, annars görs en automatiserad återbetalning till kunden. Du behöver endast svara kunden, en lösning på ärendet krävs inom 72 timmars återkoppling.
Utbildningsmaterial och mer information om Reclaimit hittar du här.
Dina kontakter på Fyndiq
Det är viktigt att komma ihåg att vi har olika supportavdelningar. Kundtjänst är i kontakt med våra kunder och med dig, säljaren, för fall som är nödvändigt.
Merchant support: seller@fyndiq.com
Har du frågor om utbetalningar, Merchant support, Fyndiqs Allmänna Villkor för Handlare eller liknande hjälper Merchant support dig.
Customer service: order@fyndiq.com
Kontakta Customer service endast för specifika ordrar. Skriv alltid ditt ärendenummer när du kontaktar Customer service för snabbare hjälp. Customer service kan komma att mejla dig gällande specifika ordrar eller frågor från kunder gällande dina produkter.
Utbetalningar
Utbetalningarna görs till ditt bankgiro- eller plusgirokonto. Du bestämmer vilket konto du vill ha utbetalningarna till genom att skicka in den här blanketten till Fyndiqs Merchant support.
Så maximerar du din försäljning
- Snygga bilder - Första intrycket är av stor betydelse. Snygga och relevanta produktbilder genererar merförsäljning.
- Titel - Efter den första bilden i annonsen är titeln det första kunden ser. Här har du chansen att göra ett gott första intryck.
- Beskrivning - En bra beskrivning är viktig för att kunden ska få all nödvändig information. Beskrivningen ska vara detaljerad, välstrukturerad och tydlig. Upprepa detaljerna i produkttiteln och ge kunden mer information.
- Optimera din artikelinformation för att förbättra SEO och konvertering - Genom att optimera innehållet du tillhandahåller oss för Google och andra sökmotorer ökar din konvertering och försäljning på Fyndiq.
- Lägg till egenskaper (properties) - Egenskaper hos dina artiklar bidrar till en mängd olika faktorer som direkt påverkar din försäljning på Fyndiq. Du får högre ranking på Google, kunderna kan filtrera och navigera runt mellan artiklar på sajten och det driver starkare försäljning.
- Kategorisera dina artiklar - När du kategoriserar dina artiklar, tänk på att placera dem så detaljerat (långt ner) i kategori trädet som möjligt. Det underlättar för kunderna att hitta rätt artikel.
- Pris - Prisnivån behöver vara attraktiv, du bör komma ihåg att Fyndiqs målgrupp består av fyndjägare, för vilka ett lågt pris ofta utgör den avgörande faktorn i ett köpbeslut.
- Kampanjer - Fyndiq gör deals tillsammans med utvalda handlare för att ge våra gemensamma kunder möjlighet att köpa bra produkter till bra priser. Våra deals är menade att synas som ett skyltfönster för våra kunder, och ska således vara extraordinära. En grym produkt till ett grymt pris helt enkelt! För att ta del av dessa kampanjer behöver kraven för “Tilläggsavtal för Deals” uppfyllas.