SEO (Search Engine Optimization) best practices för artikelsidor
Är du intresserad av hur du med enkla medel kan öka din försäljning? Nedan hittar du tips och tricks på hur du skriver artikeltitlar och artikelbeskrivningar för bättre SEO och ökad försäljning.
Unika texter och att skriva för kunden
- Försök att ha så unika texter som möjligt för varje produkt. Google tycker inte om duplicerat innehåll och kommer att degradera artiklar där titlar och/eller beskrivningar är exakt likadana. Även små olikheter i texterna kan göra skillnad.
- Skriv för kunden — vad skulle göra att kunden klickade på din produkt? Sätt dig i kundens perspektiv!
Sökfras
Lägg till den sökfras du vill att artikeln ska synas för i artikeltiteln och i artikelbeskrivningen. Det finns verktyg där du kan kolla upp snittvolymen av sök för olika sökfraser som Google Keyword Planner.
Exempel: Om du vill att din artikel ska synas för "2-pack skärmskydd iPhone 11" så ska du ha med det i artikels titel och beskrivning i olika variationer.
Ha med viktig information i början
Ha alltid med den viktigaste informationen om en artikel i början på en artikeltitel och beskrivning. Kunden ska veta exakt vilken typ av artikel det är med denna text. Texten kommer även att visas i Googles sökresultat och om den är för lång kommer texten att förkortas.
Säljande och förklarande artikelbeskrivningar
Se till att de första 120 tecknen av artikelbeskrivningen är säljande och "krispigt" — detta kommer att synas i Googles sökresultat. I resten av artikelbeskrivningen ska du lägga till information som kunden behöver veta om produkten.
Rätt produkt under rätt kategori
Det är väldigt viktigt att du lägger dina produkter under rätt kategori för att förenkla både bläddring och sök för kunden på Fyndiq.se och Google. Att använda fel kategori betyder att kunden inte kommer att hitta produkten.
Egenskaper
För att göra dina produkter synliga när en användare filtrerar på produkter på Fyndiq.se, se till att använda produktegenskaper för filtrering. T. ex. färg och/eller storlek. Alla egenskaper kan användas för filtrering med undantag från fritextegenskaper. Här kan du läsa mer om hur du klassificerar dina artiklar med egenskaper.
Hur Googles sökresultat kommer att se ut för denna artikel:
Metatitel
Det här titels kommer att visas i Googles sökresultat och eftersom du vill att kunden ska klicka på din länk så behöver metatiteln vara relevant för produkten och ha ett unikt säljande budskap.
Vi lägger alltid till ordet "Köp" i början och slutar med "| Fyndiq" automatiskt på alla artiklars meta titlar.
Metabeskrivning
Denna beskrivning kommer att vara den beskrivningen som visas i Googles sökresultat och eftersom du vill att kunden ska klicka på din länk behöver metabeskrivningen vara relevant för produkten och ska ha en unik säljande budskap. Vad gör din produkt så bra? Skriv på ett flytande och naturligt sätt och lägg till sökfrasen du vill ska visas i texten.
Sökmotorsoptimerad produkttitel och beskrivning
Exempel på en bra sökordsoptimerad metatitel för exempelartikeln:
2-pack skärmskydd iPhone 11/XR i härdat glas
(Ordet "Köp" kommer att läggas till i början på titeln i Googles sökresultat)
Exempel på en bra sökmotorsotimerad metabeskrivning för exempelartikeln:
Skärmskydd till Iphone 11 / XR som håller repor, stötskador och fläckar borta! Skärmskyddet är lätt att applicera och ökar livslängden på din skärm.
Hur Googles sökresultat kommer att se ut för den här artikeln:
Summering av SEO best practices
- Använd unika titlar och beskrivningar
- Lägg till den viktigaste informationen i början på titlar och beskrivningar
- Skriv på ett naturligt sätt som känns bra för kunden
- Ordet “Köp” och “| Fyndiq” kommer alltid att läggas till i metatiteln i Google.
Analysverktyg i Fyndiqs Merchant Center
Om du inte redan har spanat in Analytics-sektionen i Fyndiqs Merchant Center är det dags att göra det nu! I Analytics kan du hitta mer information om din försäljning på Fyndiq och hur dina artiklar presterar. Du kan också få mer inblick i dina ärenden relaterade till leverans och produktkvalitet.
Några intressanta vyer för att öka försäljningen:
Product Overview
Under Ärende-sektionen finns en flik som heter Product Overview. Här kan du spåra dina produktärenden (rapporterad ärenden från kunder) och artikelbetyg (kundbetyg) utefter ärendetyp och datum för varje såld produkt. Vi rekommenderar dig att använda den här tabellen regelbundet och rensa ut produkter som har ett lågt artikelbetyg för att förbättra kundupplevelsen och på så sätt öka din försäljning. Vid produkter som har fått ett lågt betyg kan du även söka upp dem via artikel ID på Fyndiq.se för att se om kunden har lämnat någon kommentar i samband med betyget på produkten. Detta kan hjälpa dig som handlare att förstå problemet med produkten.
Search Overview
I den här vyn, placerad under sektionen Försäljning kan du se vad Fyndiqs kunder söker efter på vår site. Du kan använda sökresultaten att förbättra dina produktkort och i planeringen av nya inköp.
Trending Products
Under sektionen Försäljning kan du se vilka produkter som trendar i olika kategorier på Fyndiq. Vyn kan hjälpa dig att få inspiration när du köper nya produkter att sälja på Fyndiq och vilka produkter du bör fokusera på för att öka din försäljning.