Senast uppdaterad – 22 juni 2022
1. Inledning
Välkommen till Fyndiq och försäljning via våra Sajter, en merförsäljningskanal för fynd. Fyndiq erbjuder nu Sajter och merförsäljningskanaler i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland.
För att ha nöjda kunder behöver alla delar vara rätt - från det Du köper in en produkt, lägger upp Produktannons och till dess Du levererar produkten till konsument. Vårt samarbete är viktigt och innebär både juridiska rättigheter och skyldigheter. Ta därför gärna tid att noggrant läsa igenom dessa allmänna villkor för handlare.
Fyndiq arbetar genom en så kallad Flash-Sale-affärsmodell. När en beställning läggs av en kund, köper Fyndiq produkten från Dig (i en "flash") och säljer produkten till kunden. Detta betyder att Fyndiq alltid är kundens avtalspart. Fyndiq fakturerar och hanterar även betalningar från kunden och ordnar med utbetalning till Dig. Därtill fungerar Fyndiq som första kontaktlinje med kunden och äger också förhållandet med kunden. Du är införstådd med att kunderna som handlar på Sajterna är Fyndiqs kunder.
Du behöver alltid tänka på ”kundupplevelsen”. Det är inte så luddigt som det kanske låter. Med det menar vi att Du alltid ska se till att information Du ger om produkten både i Produktannons och vid leverans är snyggt presenterad, fullständig och läsvänlig för konsument. Fråga Dig helt enkelt – skulle jag vilja eller kunna köpa produkten om jag fick den här informationen? Det är förstås en självklarhet att produkten inte ska vara en piratkopia, utan laglig och säker att använda.
Tänk på att bara professionella handlare får sälja via Fyndiq. Om Du är en privatperson behöver Du hitta andra sätt för att sälja dina produkter.
2. Definitioner
”Avtalet” är dessa allmänna villkor samt de bilagor som anges i avsnitt 3 och Fyndiqs Riktlinjer och godkänns när du genomför registreringsprocessen via Help Center.
”Du/Dig/Din” är Du som är så kallad näringsidkare, med F-skattsedel och momsregistreringsnummer, och som registrerar ett användarkonto på Sajten.
”Fyndiq” är Fyndiq AB, org.nr. 556792-1712.
”Help Center” är den portal där Du finner Fyndiqs Riktlinjer, se https://support.fyndiq.se/hc/.
”Marknad/er” är den eller de marknader som Fyndiq, vid var tid, erbjuder sina e-handelsplattformar, för närvarande Sverige, Norge, Danmark och Finland.
”Merchant Performance Report / MPR” är en rapport som Fyndiq tar fram för jämförelser i syfte att förbättra kundupplevelsen.
”Part / Parterna” är Du och Fyndiq individuellt eller gemensamt.
”Produktannons” är produktinformation för publicering på Sajten, t.ex. bild, text och grafiskt material.
”Sajt/en/erna” är Fyndiqs webbaserade e-handelsplattformar med olika domäner för olika Marknader, inklusive Fyndiq-webbplatser, applikationer, programvaror och innehåll.
”Riktlinjer” är Fyndiqs vid var tid gällande riktlinjer i Help Center, såsom Prispolicy, Riktlinjer om förbjudna produkter och Riktlinjer om serviceavgifter.
3. Omfattning
Avtalet mellan Dig och Fyndiq omfattar Din registreringsprocess via Help Center och följande handlingar: i) dessa allmänna villkor, ii) Fyndiqs Riktlinjer, samt iii) särskilt upprättade bilagor**.
** De särskilt upprättade bilagorna är följande:
Bilaga 1 – Förbjudna produkter
Bilaga 2 – Personuppgiftspolicy
Bilaga 3 – Personuppgiftsbiträdesavtal
Bilaga 4 – Hantering av vissa vanliga kundtjänstärenden
Bilaga 5 – Fyndiqs särskilda villkor för handlare som levererar produkter från länder utanför EU
Handlingarna är avsedda att komplettera varandra. Om det trots detta skulle förekomma motstridigheter ska Bilaga 5 äga företräde framför dessa allmänna villkor och att dessa allmänna villkor ska äga företräde framför Bilagorna 1-4, i ovanstående ordning, vidare ska Bilagorna 1-4 äga företräde framför Fyndiqs Riktlinjer.
4. Användarkonto och tillgång till Sajterna
När Du registrerar ett användarkonto på Sajten godkänner Du och ingår Avtalet med Fyndiq.
Fyndiq äger och bestämmer över Sajterna och användarkonton. Du åtar Dig att följa Fyndiqs Riktlinjer för användarkonton och Sajterna. Information som Du ger till Fyndiq ska alltid vara korrekt och uppdaterad.
Fyndiq har rätt att inom ramen för upprättandet av Fyndiqs MPR undersöka ärenden som avser t.ex. produkter som inte hämtats ut, saknade produkter och/eller reklamationer. MPR görs bl.a. i syfte att ta fram vissa tröskelvärden för kundtjänstärenden som inte bör överskridas av Dig. Vilka tröskelvärden som avses fastställs och kommuniceras av Fyndiq från tid till annan i Fyndiqs Riktlinjer under ”Information om gränsvärden”, som Du hittar här.
Du ansvarar för aktivitet på Ditt användarkonto (och att ha säkerhetsåtgärder mot användning av obehörig). Du ansvarar alltid för Din personal och konsulter.
Du ska på eget initiativ regelbundet hålla dig uppdaterad om ändringar av Avtalet och Fyndiqs allmänna villkor till konsument. Ändringar gäller fjorton (14) dagar efter att Fyndiq har meddelat detta, exempelvis på Help Center.
Fyndiq kan omedelbart begränsa eller stänga av Dina Produktannonser, användarkonton eller Din aktivitet på Sajterna om Du bryter mot Avtalet eller lagar och regler, några exempel är om:
(i) Det finns risk för immaterialrättsligt intrång eller säkerhetsbrister i produkten
(ii) Du inte har giltig F-skattsedel, inte har relevanta registreringar hos myndighet, undersöks av myndighet för olaglig verksamhet, brister i redovisning, inbetalning av skatt eller social avgift;
(iii) Du lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter om Dig och Din verksamhet eller om dina produkter eller Produktannonser inte följer vid var tid gällande krav på information, såsom, men inte begränsat till, beskrivningar av produkter och angivande av pris;
(iv) Du är i konkurs, inlett ackordsförhandlingar, ställt in Dina betalningar eller annars kan anses ha kommit på obestånd,
(v) Du uppträder olämpligt eller hotfullt mot Fyndiqs personal, konsument eller andra handlare;
(vi) Det finns risk att Du orsakar ekonomisk skada eller juridiskt ansvar för Fyndiq (ansvar som Fyndiq inte uttryckligen åtagit sig enligt Avtalet).
(vii) Dina värden jämfört med MPR överstiger vissa tröskelvärden, med anledning av exempelvis ett stort antal saknade produkter, reklamationer etc.
5. Produkter som säljs på Sajterna
Allmänt
Du är införstådd med att Fyndiq säljer produkterna till konsumenter och att lagar och regler för konsumentskydd för respektive Marknad gäller all försäljning som sker på Sajterna. Du väljer vilka Marknader Du vill att Fyndiq ska sälja Dina produkter på.
Du ansvarar för att produkten som marknadsförs och levereras uppfyller krav på kvalitet, produktsäkerhet, märkning, bruksanvisningar och varningar enligt lagar, regler och Fyndiqs Riktlinjer. Du är införstådd med att Du själv måste ha koll på och säkerställa att produkten uppfyller lagar och regler för varje Marknad, t.ex. att på det lokala språket ge produktinformation, varningar och märka produkten när det krävs. Varje Produktannons ska innehålla en beskrivning av produktens huvudsakliga egenskaper samt funktionen hos en vara med digitala delar, digitalt innehåll eller en digital tjänst, inbegripet tekniska skyddsåtgärder, och kompatibilitet och driftskompatibilitet mellan varor med digitala delar, digitalt innehåll och digitala tjänster, i enlighet med vad som krävs enligt lag.
För varor med digitala delar, ansvarar Du för att informera om och ge tillgång till uppdateringar samt att informera om konsekvenser av att inte uppdatera i enlighet med vad som gäller enligt lag.
Om Du lämnar garanti för någon av dina produkter, ansvarar Du för att informera om villkoren för garantin och vart konsumenten kan vända sig för att utöva sin garanti i enlighet med vad som gäller enligt tvingande lag. Konsumenten har rätt att vända sig direkt till den som har ställt ut garantin. Om en produkt eller Produktannons använder någon annans immateriella rättighet ansvarar Du för att se till att nödvändiga tillstånd finns från rättighetshavare. Du måste som handlare aktivt arbeta för att inga piratkopior säljs via Fyndiq.
Eftersom konsumenter som handlar på Sajterna är Fyndiqs kunder får Du inte använda kundernas uppgifter:
(i) för att vid leverans skicka med dokument, göra separat utskick, utforma förpackningar eller Produktannons som direkt eller indirekt marknadsför Din egen eller någon annans verksamhet, produkter eller tjänster;
(ii) för att ta direktkontakt t.ex. via e-post, SMS, sociala medier eller telefon; eller
(iii) skicka faktura eller ställa annat krav på kunden.
Du får inte marknadsföra eller leverera produkter som finns med i Bilaga 1 – Förbjudna Produkter till detta Avtal och som anges i Fyndiqs Riktlinjer under ”Förbjudna produkter”, som Du hittar här.
Annonsering och prissättning
Du åtar dig att ge fullständig produktinformation i enlighet med vad som krävs enligt lag så att konsument kan göra ett väl informerat val. Produktannonsen får inte vara felaktig eller vilseledande. Du åtar Dig att själv omedelbart rätta fel eller brister samt meddela Fyndiq omgående om väsentliga rättelser har gjorts.
Bilder i Produktannons ska vara av professionell kvalitet och tydligt visa själva produkten som säljs. Användning av bilder och annat grafiskt material i Produktannons ska följa Fyndiqs Riktlinjer.
Du ska för varje vald Marknad till Fyndiq ange rekommenderat pris till konsument som faktiskt har rekommenderats av ett tidigare säljled och som har tillämpats på marknaden i viss mån och ditt ordinarie marknadspris för produkten, i lokal valuta med korrekt momssats för tillämplig Marknad, så att Fyndiq får en utgångspunkt för prissättningen. Fyndiq får tillfälligt eller permanent höja eller sänka försäljningspriset till konsument (men Du får alltid Din ersättning beräknad på Ditt rekommenderade pris, enligt vad som anges under avsnittet Ersättning och utbetalning [Länk]). Den Part som justerar eller anger ett försäljningspris på ett sådant sätt att skyldighet att även informera om det tidigare lägsta pris som har gällt under de senaste 30 dagarna uppstår, ansvarar för att prisinformationen anges på det sätt som krävs enligt gällande lag.
Fyndiq förbehåller sig rätten att vid var tid blockera en produkt från att säljas på en eller flera av Sajterna om Fyndiq anser att priset på produkten är för högt i förhållande till en likadan eller jämförbar produkt på den Marknaden i övrigt. Mer information om detta finns i Fyndiqs Riktlinjer under ”Fyndiqs prispolicy”, som Du hittar här.
När Du lägger upp Produktannons måste Du tänka på att en och samma produkt bara får ha en annons per Marknad (men om två eller flera produkter sätts ihop till ett separat erbjudande så kan en sådan produkt vara inkluderad).
Fyndiq har ensamrätt att göra ändringar i var Produktannons, förutom Din skyldighet att göra rättelser.
Försäljning och marknadsföring
Huvudregeln är att Du endast får lägga upp Produktannonser för produkter som är oanvända, fungerande och felfria. Originalförpackningen ska vara i gott skick.
Fyndiq marknadsför och säljer vanligtvis fabriksnya produkter. I vissa fall kan Fyndiq ge Dig ett separat, skriftligt godkännande innan försäljning av produkter från konkurslager, demonstrationsexemplar, lagade/renoverade av Dig eller någon annan, eller produkter som avviker från en produkts objektiva krav, förutsatt att detta är förenligt med vid var tid gällande konsumentregler och lagar.
Fyndiq får ta bort en produkt från en Sajt när som helst, t.ex. om produkten inte sålts inom en viss tid från att annonsen publicerades, eller om Fyndiq bedömer att produkten inte uppfyller lagar, regler eller Fyndiqs Riktlinjer.
Lagerhållning och leverans
Produkter som Fyndiq säljer på Sajterna ska hållas i lager av Dig eller Din underleverantör i land inom EU/EES. Du är fullt ansvarig för eventuell brist hos Din underleverantör. Du ansvarar för att produkter som är tillgängliga för försäljning på Sajterna också finns i lager eller i annat fall kan levereras inom utsatt tid.
Du ansvarar för att produkten levereras direkt till konsument inom den leveranstid som står i Fyndiqs allmänna villkor till konsument (eller annan leveranstid som gäller för vissa produkter enligt skriftlig överenskommelse med Fyndiq och som konsument fått information om före köpet).
Du ansvarar för produkten tills den har tagits emot av konsumenten. Meddelande (avisering) till konsumenten om att produkten skickats, kan hämtas ut på uthämtningsställe eller om konsument inte hämtar ut paketet, ändrar inte Ditt ansvar.
6. Kundtjänst och produktansvar
Support och kundtjänst
Du som handlare ansvarar själv för att besvara konsumenten i de ärenden som gäller reklamation, ångerrätt och saknade produkter beställda via Din Produktannons. I övriga ärenden går kontakten med konsumenten via Fyndiqs kundtjänst, som vid behov kontaktar och informerar Dig i ärenden som avser Din produkt. Vissa delar av Parternas hantering av vanligt förekommande kundtjänstärenden finns i Bilaga 4 – Hantering av vissa kundtjänstärenden.
Inkommande ärenden ska Du besvara inom 24 timmar under helgfria vardagar i den relevanta Marknaden. Om Du inte svarar i tid kommer Fyndiq att fatta beslut avseende hur ärendena ska hantera på egen hand. Du åtar Dig att så fullständigt som möjligt besvara våra och konsumentens frågor och själv föreslå lämplig lösning i enlighet med lagar, regler och Fyndiqs allmänna villkor till konsument. Fyndiq har rätt att gå in och ta beslut i ärenden.
När Du får eller hämtar ut en produkt i retur ska Du genast eller senast inom 48 timmar meddela konsumenten respektive Fyndiq att returen har mottagits. Du ska hämta ut en produkt inom 24 timmar på helgfri vardag i den relevanta Marknaden från det Du fick meddelande (avisering).
Fyndiq får fakturera Dig (eller dra av innan utbetalning av Din ersättning till Dig) för återbetalningar till konsument (reklamationer, saknade produkter etc.) och andra faktiska kostnader som Fyndiq har i samband med hantering av kundtjänstärenden. Till förtydligande, Du godkänner att t.ex. rabattkod och liknande som kundvårdande gest från Fyndiq är en faktisk kostnad.
Om Fyndiq behöver fakturera eller på annat sätt debitera för en kostnad som konsument ska bära enligt lag eller Fyndiqs allmänna villkor till konsument för relevant Marknad, är Du införstådd med att Du bara kan få Din ersättning om Fyndiq faktiskt får betalning från konsumenten. Eftersom det är Fyndiqs kunder är det enbart Fyndiq som kan fakturera eller på annat sätt debitera kunden. Fyndiq har rättighet men ingen skyldighet att ta sådana ärenden vidare till inkasso, Kronofogden eller annan myndighet.
Förutom i ärenden som avser reklamation, utövande av ångerrätt eller i fall av saknad produkt kan Du i undantagsfall efter Fyndiqs skriftliga godkännande även ta över övriga konsumentärenden.
I samband med reklamations- och garantiärenden har Du bara rätt att ta ut en felsökningsavgift om det är skäligt (beroende på produkttyp och pris) enligt Fyndiqs Riktlinjer samt i enlighet med vad som följer av Fyndiqs köpvillkor till konsument.
Du är införstådd med att Du inte får uppmana kund att skicka en produkt till Fyndiqs adress.
Fyndiq ser allvarligt på bedrägerier och försök till det. Fyndiq samarbetar med polis, myndigheter och betalningsleverantörer. Vi förväntar oss att Du snabbt och effektivt hjälper till när vi ber om det, t.ex. om utskick av en produkt ska stoppas. Fyndiq har en Bedrägeripolicy som återges i Fyndiqs Riktlinjer under ”Bedrägeripolicy”, som Du hittar här. Du är införstådd med att en produkt som skickas alltid sker på Din egen risk och att risken går över på kunden i samband med att produkten avlämnas.
Produktansvar och kontroller
Att sälja konsumentprodukter innebär ett stort ansvar. Du har ansvar för eventuella krav från rättighetshavare, konsumenter och myndighet (inklusive viten eller avgifter) som beror på Dina produkter eller Produktannonser i den relevanta Marknaden.
Dina produkter och Produktannonser ska vara lagliga och uppfylla krav på produktsäkerhet och ha de tillstånd, garantier och genomförda tester av producenten eller offentligt organ (notified body) som behövs enligt lagar och regler i den relevanta Marknaden. Om Fyndiq kontaktar Dig ska Du svara inom 48 timmar under helgfria vardagar i den relevanta Marknaden och skicka relevanta intyg, information och dokument till Fyndiq, t.ex. CE-märkning, EU-försäkran om överensstämmelse, bevis på produktmärkning, EAN, artikel- och batchnummer.
Om myndighet, rättighetshavare eller organisation kräver att tillverkning, import eller försäljning av produkt ska anmälas eller redovisas, eller produkt ska återkallas, ansvarar Du för att göra det i enlighet med lagar och regler i den relevanta Marknaden. Du ansvarar för alla kostnader och betalning av ersättning eller avgift som hör ihop med det.
Du ansvarar för att uppfylla eventuella skyldigheter om anmälan och betalning av avgifter för återvinning, avfallshantering av produkter, produktdelar (t.ex. batterier) och förpackningar i den relevanta Marknaden.
Fyndiq gör regelbundna kontroller av Produktannonser och produkter så att de följer Avtalet, lagar och regler. Fyndiq får också krav från t.ex. rättighetshavare, deras juridiska ombud eller myndigheter. Du åtar dig att så fullständigt som möjligt besvara våra frågor och skicka oss relevanta intyg, dokumentation eller bilder. Ärenden som Fyndiq skickar ska Du normalt besvara inom 48 timmar under helgfria vardagar i den relevanta Marknaden som berörs. Du förstår att om Fyndiq bedömer att det är risk för ekonomiskt eller juridiskt ansvar kan Produktannons eller Fyndiqs försäljning av Dina produkter stoppas genast.
7. Fyndiqs serviceavgifter, Din ersättning och utbetalning
Fyndiq hanterar försäljning till konsument, visning av Produktannonser och andra funktioner på Sajterna, däribland betalning. Dessutom kan Fyndiq marknadsföra och driva försäljning av produkter (som Fyndiq väljer), både genom Fyndiqs egen marknadsföring och köp av annonser och sökresultat via andra plattformar, t.ex. GoogleAds.
För de tjänster som Fyndiq erbjuder tar Fyndiq ut serviceavgifter. Fyndiqs serviceavgifter är (i) ”Försäljningsavgift” som är en procentuell avgift av Ditt rekommenderade pris för produkten och (ii) en fast ”Kategoriavgift” som beror på produktkategori. Aktuella serviceavgifter finns i Fyndiqs Riktlinjer under ”Serviceavgifter”, som Du hittar här. Vid ändring av Fyndiqs serviceavgifter informeras Du via mejl senast två veckor innan ändringen träder i kraft.
Fyndiq betalar Din ersättning för såld produkt, efter avdrag av Försäljningsavgift, Kategoriavgift och eventuella kostnader som Fyndiq haft och som Du enligt Avtalet ska ansvara för. Till undvikande av tvivel ska noteras att Fyndiqs serviceavgifter inte är återbetalningsbara och Fyndiq är inte förpliktat att återbetala några serviceavgifter. För att få Din ersättning måste Du ha gett oss Ditt International Bank Account Number (IBAN) och Bank Identifier Code (BIC), och/eller postgiro och/eller bankgiro.
Konsument får enligt lagar och regler ofta reklamera en produkt långt efter leverans. Om Fyndiq behöver återbetala konsument för en produkt (och eventuella andra anspråk), men Du redan har fått Din ersättning för den produkten, har Fyndiq rätt att kvitta sådana belopp från senare ersättningar till Dig eller att fakturera Dig för sådana belopp. Fyndiq har vidare rätt att dra av kostnader retroaktivt, t.ex. eventuell mellanskillnad, för felaktiga momssatser som satts av Dig för den relevanta Marknaden och antingen kvitta sådana belopp eller utkräva sådana belopp.
Fyndiq har rätt att inte betala ut Din ersättning till Dig om Du bryter mot Avtalet eller om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt eller sin reklamationsrätt inom 30 dagar från mottagandet.
8. Immateriella rättigheter
Du ansvarar för att Dina produkter och Produktannonser inte gör intrång i Fyndiqs eller tredje parts immateriella rättigheter.
När Du laddar upp en Produktannons ger Du Fyndiq en ensamrätt att kostnadsfritt, helt eller delvis, disponera över Produktannonsen under den tid som produkten marknadsförs på någon Sajt. Detta innefattar en ensamrätt för Fyndiq att göra de ändringar och anpassningar i Produktannonsen som kan vara påkallade enligt Avtalet, exempelvis genom att översätta Produktannonsen till lokala språk för olika Marknader, samt att använda Produktannonsen i marknadsföring för Fyndiqs egen verksamhet och att underlicensiera till tredje part. Du får inte använda dig av översatta eller på annat sätt anpassade Produktannonser på andra marknadsplatser eller på Din egen webbsida under den tid som produkten marknadsförs på någon Sajt. Du har dock fortfarande en skyldighet att rätta felaktigheter och brister i en Produktannons samt att omgående meddela Fyndiq om väsentliga rättelser gjorts.
Du får inte använda immateriella rättigheter som tillhör Fyndiq, om inte Fyndiq har gett sitt skriftliga godkännande i förväg.
9. Informationsplikt
Du ska genast skriftligen informera Fyndiq om:
(i) Du eller bolag i tidigare säljled (grossist, återförsäljare, distributör, tillverkare etc.) har försatts i konkurs, upptar ackordsförhandlingar, går i likvidation eller kan anses ha kommit på obestånd eller det annars finns risk att garanti- eller produktansvar inte kommer fullgöras;
(ii) ett misstänkt eller konstaterat intrång i immateriella rättigheter; eller
(iii) förhållanden som kan innebära risk för juridiskt eller ekonomiskt ansvar för Fyndiq eller Dig, t.ex. produktsäkerhet, hälsa eller miljö.
10. Personuppgifter
Du åtar dig att informera anställda och andra representanter om att deras personuppgifter kan komma att behandlas som del av Avtalet och att tillhandahålla en kopia eller hänvisning till Fyndiqs Personuppgiftspolicy som utgör Bilaga 2 till detta Avtal.
I den utsträckning som Du behandlar personuppgifter i egenskap av personuppgiftsbiträde för Fyndiqs räkning har Parterna ingått ett Personuppgiftsbiträdesavtal som bilägges som Bilaga 3 och som särskilt reglerar Parternas respektive ansvar för denna behandling.
11. Skadeståndsansvar
Du ansvarar för skada och skadeståndsanspråk på grund av Din produkt, Produktannons, om Du använder personuppgifter i strid mot lag eller på annat sätt inte uppfyller dina skyldigheter enligt Avtalet. Du ska ersätta Fyndiq vid anspråk mot Fyndiq från andra, exempelvis konsument, juridisk person, privat organisation eller myndighet. Du ska även ersätta Fyndiq för eventuellt påförda marknadsstörningsavgifter, administrativa sanktionsavgifter eller andra viten och sanktioner som beror på Dina produkter, Produktannonser eller andra skyldigheter enligt Avtalet. Till förtydligande, Ditt ansvar för skada omfattar också konsuments rätt att i vissa fall, på grund av fel på produkten, rikta anspråk mot en näringsidkare i tidigare säljled. Till förtydligande, Du förstår och är införstådd med att Fyndiqs ansvar gentemot exempelvis konsumenter, juridiska personer, privata organisationer eller myndigheter är back-to-back i alla aspekter vad gäller Ditt ansvar gentemot Fyndiq.
Vid tekniska fel eller hanteringsfel ansvarar Fyndiq inte för utebliven försäljning, kostnader eller eventuella skador som kan uppkomma som följd.
Om Fyndiq hamnar i tvist om Din produkt eller Produktannons eller om Din produkt eller Produktannons gör intrång i någon annans immateriella rättigheter ska Du genast hjälpa Fyndiq under tvisten och ersätta Fyndiq för skadestånd, intrångsersättning och samtliga direkta och indirekta kostnader (inklusive rimliga kostnader för ombud) som uppstår eller som Fyndiq måste betala i samband med tvisten eller intrånget. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, en rätt för Fyndiq att debitera Dig om intrånget eller tvisten resulterar i att Fyndiq behöver utge ersättning till tredje man till följd av en förlikning.
Om Din produkt sålts hos Fyndiq och varan är att anse som osäker eller farlig enligt vad som följer av lag, t.ex. Produktsäkerhetslagen (2004:451), ska Du genast hjälpa Fyndiq med återkallande av Din produkt och därtill relaterade åtgärder samt information till konsumenter och myndigheter, och ersätta Fyndiq för samtliga direkta och indirekta kostnader (inklusive rimliga kostnader för ombud) som uppstår eller som Fyndiq måste betala i samband därmed. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, en rätt för Fyndiq att debitera Dig om försäljningen av Din produkt resulterar i att Fyndiq behöver utge vite eller sanktionsavgifter, eller om tvisten resulterar i att Fyndiq behöver utge skadestånd eller annan ersättning.
Fyndiqs rätt att kräva att Du vid avtalsbrott uppfyller Avtalet och begära skadestånd ska inte påverkas av om Fyndiq vidtar andra åtgärder eller inte (t.ex. begränsa eller stänga av Dina Produktannonser eller användarkonton).
Du ska hålla Fyndiq fullt skadelös mot varje förlust, ansvar, skada och kostnad som Fyndiq lider till följd av eller i samband med
(i) transaktioner som processas av en extern betalningsleverantör eller som på annat sätt uppkommer till följd av Ditt tillhandahållande av varor till kunden (innefattande utan begränsning återbetalningar eller chargebacks)
(ii) påförandet av böter eller viten på grund av tredje parts krav mot extern betalningsleverantör till följd av Ditt agerande
(iii) bedrägerianklagelser hänförliga till Din verksamhet.
12. Avtalstid, uppsägning och konsekvenser av Avtalets upphörande
Avtalet gäller tills vidare med en månads uppsägningstid och gäller alltid om Du har aktiva Produktannonser på någon Sajt.
Var Part får säga upp Avtalet med omedelbar verkan om den andra Parten på ett väsentligt sätt åsidosätter sina skyldigheter enligt Avtalet (eller avtal med annat bolag inom samma koncern).
Om en av Parterna försätts i konkurs, upptar ackordsförhandlingar, går i likvidation eller kan anses ha kommit på obestånd, får den andra Parten med omedelbar verkan säga upp Avtalet.
Om en direkt konkurrent till Fyndiq förvärvar andelar, aktier, tillgångar i Din verksamhet eller annars ger ekonomiska medel eller garantier för Din verksamhet eller i den företagsgrupp Du ingår, ska Fyndiq ha rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet.
Uppsägning ska göras skriftligen.
Vissa bestämmelser kommer på grund av sitt innehåll att fortsätta gälla även efter Avtalets upphörande, exempelvis att Du ska leverera produkter som sålts till konsument, hjälpa Fyndiq i kundtjänstärenden, ta Ditt produktansvar och betala eventuella skadestånd.
Fyndiq förbehåller sig rätten att innehålla utestående betalningar till Dig upp till 60 dagar från datumet för den sista och slutgiltiga planerade utbetalningen.
13. Ansvarsförsäkring
Du ska för Din verksamhet och ansvar enligt Avtalet upprätthålla relevanta ansvarsförsäkringar. Om Fyndiq begär det ska Du skicka kopia på försäkringsbevis.
14. Överlåtelse
Fyndiq har rätt att överlåta hela eller delar av Avtalet till tredje part. För Dig är Avtalet personligt och Du har därför inte rätt att överlåta till tredje part, om inte Fyndiq först skriftligen godkänner det.
15. Tillämplig lag och tvist
Svensk rätt ska tillämpas på Avtalet.
Tvist med anledning av Avtalet ska avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
Bilaga 1 – Förbjudna Produkter
Vänligen notera att hela listan över förbjudna produkter finns i Fyndiqs Riktlinjer under ”Förbjudna produkter”, som Du hittar här. Var medveten om att du ansvarar för att hålla dig uppdaterad om eventuella ändringar, då Riktlinjerna kan ändras från tid till annan. En ändring börjar gälla så snart den publicerats i Help Center.
Grundreglerna är enkla.
1. Du får inte marknadsföra eller sälja produkter som är olagliga, inte uppfyller märknings-, säkerhets-, hälso- eller miljökrav, eller har begränsningar vid försäljning till konsument.
2. Det finns också produkter som Fyndiq valt att inte sälja via Sajterna, t.ex. därför att vi inte tycker att de lämpar sig för de potentiella kunder och målgrupper som vi riktar oss till.
Exempel på produkter som är förbjudna att marknadsföra och sälja via Sajterna är:
◻ Alkohol
◻ Droger och steroider
◻ Piratkopior
◻ Tjänster
◻ Vapen och ammunition
◻ Livsmedel och foder
Bilaga 2 – Personuppgiftspolicy
Fyndiq värnar om den personliga integriteten. På Fyndiq behandlar vi personuppgifter för de kunder och användare som använder våra tjänster och produkter. I förhållande till Dig som handlare gör vi denna behandling för att kunna uppfylla Avtalet som gäller mellan Fyndiq och Dig och/eller med stöd av en intresseavvägning baserat på Fyndiqs kommersiella intressen.
Du behöver uppge personuppgifter för att registrera ett användarkonto och använda Fyndiqs tjänster. Dessa uppgifter är helt nödvändiga för att ingå Avtalet och använda Fyndiqs tjänster. Om uppgifter inte lämnas så kan Fyndiq inte uppfylla Avtalet. Fyndiq följer naturligtvis de lagar och regler som gäller för personuppgiftsbehandling. Fyndiq har vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder (inklusive sekretess) för att skydda personuppgifter mot obehörig åtkomst, ändring, spridning och förstörelse.
Personuppgifterna används för:
(i) att administrera och uppfylla Avtalet med Dig;
(ii) att reda ut och lösa eventuella problem som kan uppstå när Du använder våra tjänster och produkter;
(iii) att skicka nyhetsbrev; och/eller
(iv) att förse samarbetspartners, även utanför EU/EES (se nedan), med uppgifter.
Fyndiq kan komma att använda olika samarbetspartners, för att uppfylla våra åtaganden gentemot Dig. Våra samarbetspartners får ingå ett avtal med Fyndiq för att vi ska kunna säkerställa en hög skyddsnivå för och korrekt behandling av Dina personuppgifter.
Om Fyndiq har en samarbetspartner i ett land utanför EU/EES kan överföring av personuppgifter ske till ett sådant land som inte har en motsvarande skyddsnivå för personuppgifter. För att skydda Dina personuppgifter ingår Fyndiq avtal med våra samarbetspartners vilka reglerar överföringen och varje samarbetspartners personuppgiftshantering. Avtalen innehåller de standardvillkor som EU -kommissionen har utfärdat och Fyndiq strävar efter att personuppgiftshanteringen på detta sätt uppfyller krav enligt gällande lagstiftning.
Fyndiq bevarar Dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att kunna uppfylla Avtalet. Fyndiq vidtar rimliga åtgärder för att hålla de personuppgifter som behandlas aktuella och för att gallra inaktuella samt på andra sätt felaktiga eller onödiga personuppgifter. Om Avtalet upphör att gälla kommer vi endast att fortsätta lagra Dina personuppgifter under den tid som vi har skyldighet att göra det enligt lag eller för att tillvarata konsumenters rättigheter.
Fyndiq kan använda sig av så kallade web beacons (eller ”pixel tags”) på några webbsidor. Vi använder dem normalt inte för att identifiera enskilda användare personligen. Web beacons är i normala fall grafiska bilder som finns på en webbsida och de används för att räkna besökare på en webbsida och/eller för tillgång till vissa cookies. Denna information används för att förbättra Fyndiqs tjänster. Web beacons samlar i normala fall inte in någon annan information än den som Din webbläsare ger oss som en standardinställning. Du kan välja att inte ta emot cookies eller web beacon, men det kan dock medföra att funktionaliteten på Fyndiqs webbtjänster stöter på problem. En web beacon kan fortsätta att samla in information om besök från Din IP-adress, men sådan information kommer inte längre att vara specifik för Dig. Om Du inte vill ta emot cookies eller Du vill bli varnad innan de lagras på Din dator, kan Du ändra inställningarna på Din webbläsare, läsplatta eller mobiltelefon.
Fyndiq använder sig av cookies, eller kakor på svenska. Mer om cookies på Fyndiq hittar Du här https://fyndiq.se/fyndiq/cookies/.
Fyndiq kommer att regelbundet uppdatera denna personuppgiftspolicy för att spegla eventuella ändringar i hur vi behandlar personuppgifter. Om vi gör väsentliga förändringar som kräver Ditt samtycke kommer vi att meddela Dig.
Fyndiq AB (556792-1712) ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Du kan naturligtvis få information om vilka uppgifter om Dig som Fyndiq behandlar och även begära att uppgifter rättas om de skulle visa sig vara felaktiga eller ofullständiga. I enlighet med tillämplig lagstiftning har Du även rätt att begära att Dina uppgifter ska raderas eller att behandlingen av Dina personuppgifter ska begränsas samt ha rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter, inklusive att de inte ska behandlas eller användas för direkt marknadsföring samt få personuppgifter överförda i elektroniskt format (dataportabilitet).
Om Du har frågor gällande denna policy eller Fyndiqs behandling av personuppgifter ber vi dig att kontakta oss på privacy@fyndiq.com. Om Du har klagomål om behandling av personuppgifter kan Du även vända Dig till Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se, eller annan dataskyddsmyndighet i det land där du befinner dig.
Bilaga 3 – Personuppgiftsbiträdesavtal
Detta Personuppgiftsbiträdesavtal ("Bilagan") är en del av Fyndiqs Allmänna villkor för handlare (”Avtalet”).
Begrepp som används i denna Bilaga ska ha de betydelser som anges i Bilagan. Begrepp som inte definieras på annat sätt har den innebörd som anges i Avtalet.
Bakgrund och förutsättningar
När Du säljer produkter på Fyndiqs Sajter kommer Du att behandla Personuppgifter för Fyndiqs räkning som personuppgiftsbiträde. Fyndiq är personuppgiftsansvarig enligt närmare beskrivning i Underbilaga A. Du förbinder dig att behandla Personuppgifter på uppdrag av Fyndiq i enlighet med bestämmelserna i denna Bilaga.
Du åtar dig att genomföra lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa överensstämmelse med Gällande dataskyddslagar vid behandling av Personuppgifter för Fyndiqs räkning.
Om någon bestämmelse i Avtalet strider mot villkoren i denna Bilaga ska villkoren i denna Bilaga ha företräde där dess villkor ger ett större skydd för Personuppgifter.
1. Definitioner
I denna Bilaga har följande begrepp följande betydelser:
"Gällande lagar" avser lagar och förordningar enligt EU/EES-lagstiftning och relevanta EU/EES medlemsstaters lagar som från tid till annan gäller för Fyndiq och Dig,
"Gällande dataskyddslagar" avser alla vid var tid gällande lagar, förordningar och föreskrifter som gäller för behandling av personuppgifter, inklusive men inte begränsat till EU:s dataskyddsförordning (2016/67) (”GDPR”); nationella kompletterande lagar, regler och förordningar till GDPR; alla andra nationella lagar, regler och förordningar om dataskydd (inklusive men inte begränsat till, lagar, regler och förordningar som genomför direktivet för elektronisk kommunikation 2002/58/EG) och alla ändringar eller ersättningar av sådana lagar, regler och förordningar; och regler och förordningar antagna av behörig tillsynsmyndighet
"Personuppgiftsansvarig", "Registrerade", "Personuppgiftsbiträde", "Behandling", "Personuppgifter" och "Personuppgiftsincident" ska ha samma innebörd som i GDPR,
"Personuppgiftsbiträdesavtal" betyder detta personuppgiftsbiträdesavtal och alla bilagor som bifogas detta (och som ändras från tid till annan), och
"Tredje land" betyder ett land som inte är medlem i Europeiska unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).
2. Allmänna skyldigheter
I den utsträckning Du behandlar Personuppgifter för Fyndiqs räkning, accepterar Du att endast behandla Personuppgifter:
(i) i enlighet med anvisningarna i denna Bilaga, Avtalet och eventuella ytterligare dokumenterade instruktioner som Fyndiq kan ge, och aldrig för eget ändamål, och
(ii) i enlighet med Gällande dataskyddslagar.
Trots vad som anges i punkt (ii) ovan kan Du behandla Personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att uppfylla lagkrav enligt Gällande lagar som Du är föremål för. Du ska informera Fyndiq om detta lagkrav före behandlingen, om inte Gällande lagar förbjuder Dig att tillhandahålla denna information.
Oavsett valet av lagbestämmelser som avtalats mellan Parterna i Avtalet ska Gällande dataskyddslagar tillämpas på behandling av Personuppgifter som omfattas av denna Bilaga.
Du ska omedelbart meddela Fyndiq om Du inte kan uppfylla Dina skyldigheter enligt denna Bilaga eller om Du anser att en instruktion om behandling av Personuppgifter som ges av Fyndiq skulle strida mot Gällande dataskyddslagar, om Du inte är förbjuden att meddela Fyndiq enligt Gällande lagar.
Du ska på Fyndiqs begäran tillhandahålla Fyndiq all information som är nödvändig för att visa att de skyldigheter som åläggs Dig enligt denna Bilaga och Gällande dataskyddslagar uppfylls.
3. Säkerhetsåtgärder
Skyldighet att genomföra tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda Personuppgifter
Du ska genomföra lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de Personuppgifter som behandlas mot Personuppgiftsincidenter. Åtgärderna ska åtminstone uppnå en säkerhetsnivå motsvarande det som föreskrivs i Gällande dataskyddslagar, relevanta tillsynsmyndigheters Gällande bestämmelser och riktlinjer för säkerheten för Personuppgifter och vad som annars är lämpligt i förhållande till risken med behandling av Personuppgifter, inklusive men inte begränsad till:
(i) pseudonymisering (vid behov) och kryptering av Personuppgifter,
(ii) åtgärder för att förhindra överföring av Personuppgifter till någon obehörig person/enhet, inklusive säker kommunikation genom kryptering av Personuppgifter i transit,
(iii) förmågan att säkerställa fortlöpande sekretess, integritet, tillgänglighet och robusthet för behandlingssystem och -tjänster,
(iv) förmågan att återställa tillgängligheten och tillgången till Personuppgifter i tid i händelse av en fysisk eller teknisk incident,
(v) en process för att regelbundet testa, bedöma och utvärdera effektiviteten av tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa behandlingens säkerhet, och
(vi) se till att fasta och flyttbara lagringsmedier som har använts för behandling av Personuppgifter enligt denna Bilaga är säkert och irreversibelt förstört när de inte längre används.
Du ska på Fyndiqs begäran lämna nödvändig information för att Fyndiq ska kunna fullgöra sina skyldigheter att vid behov utföra konsekvensbedömningar för dataskydd och föregående samråd med relevant tillsynsmyndighet enligt Gällande dataskyddslagar i samband med behandling av Personuppgifter som omfattas av denna Bilaga.
Åtkomstkontroll, sekretess och loggning
Du ska se till att tillgången till Personuppgifterna är begränsad till de anställda hos Dig som behöver tillgång till Personuppgifter för att Du ska kunna uppfylla Dina skyldigheter enligt denna Bilaga och Avtalet. Du ska se till att Din personal endast behandlar Personuppgifter i enlighet med denna Bilaga.
Du ska se till att alla anställda som är behöriga att få tillgång till och behandla Personuppgifter har förbundit sig sekretess i samband med behandling av Personuppgifter som omfattas av denna Bilaga.
Du ska se till att tillträde till Personuppgifter som omfattas av denna Bilaga loggas och att ett register över tillgång till Personuppgifter hålls för att möjliggöra utredningar av Personuppgiftsincidenter.
Personuppgiftsincidenter
Vid en Personuppgiftsincident ska Du skriftligen meddela Fyndiq om detta, utan dröjsmål och senast inom 24 timmar efter att ha blivit medveten om Personuppgiftsincidenten.
Du ska omedelbart efter att ha blivit medveten om en Personuppgiftsincident:
(i) inleda en forensisk utredning av Personuppgiftsincidenten för att avgöra omfattningen, arten och de sannolika följderna,
(ii) vidta lämpliga korrigerande åtgärder för att mildra de eventuella negativa effekterna av Personuppgiftsincidenten, och
(iii) samråda med Fyndiq för att avgöra om Fyndiq skulle vara skyldig, enligt Gällande dataskyddslagar, att underrätta den behöriga tillsynsmyndigheten och/eller de berörda Registrerade om Personuppgiftsincidenten.
Så snart som möjligt efter påbörjandet av den forensiska utredningen ska Du lämna följande uppgifter till Fyndiq:
(i) en beskrivning av typen av Personuppgiftsincident, inklusive kategorierna och ungefärligt antal berörda Registrerade och kategorierna och ungefärligt antal berörda Personuppgifter,
(ii) de sannolika följderna av Personuppgiftsincidenten, och
(iii) en beskrivning av de åtgärder som vidtas eller föreslagits av Dig för att ta itu med Personuppgiftsincidenten, inklusive vid behov åtgärder för att mildra eventuella negativa effekter.
När, och i den utsträckning det inte är möjligt för Dig att tillhandahålla ovanstående uppgifter samtidigt, kan informationen lämnas i omgångar. Efter avslutad forensisk utredning ska Fyndiq ha rätt att på begäran få en kopia av eventuella forensiska rapporter i samband med Personuppgiftsincidenten.
Om Fyndiq är skyldig enligt Gällande dataskyddslagar att anmäla Personuppgiftsincidenten till tillsynsmyndigheten och/eller de Registrerade, ska Du tillhandahålla nödvändig hjälp för att Fyndiq ska kunna uppfylla dessa skyldigheter.
Rätt till revision och inspektion
Du ska tillåta och bidra till revisioner, inklusive inspektioner, som bedrivs av Fyndiq eller en tredje part som för Fyndiqs räkning ska säkerställa att de skyldigheter som fastställs i denna Bilaga efterföljs. Fyndiq ska meddela Dig innan Fyndiq utövar sina revisionsrättigheter. Vardera Parten ska bära sina egna kostnader i samband med en sådan revision. Om Fyndiq har bemyndigat en tredje part att utföra revisionen för Fyndiqs räkning ska Fyndiq bära kostnaderna för den tredje parten, såvida inte Parterna skriftligen kommit överens om annat.
Dokumentation
Du ska skriftligen dokumentera de åtgärder som Du har vidtagit för att säkerställa att detta avsnitt 3 i Bilagan efterföljs, t.ex. i säkerhetspolicy eller liknande. Fyndiq har rätt att på begäran få en kopia av dokumentationen.
4. Användning av underbiträden
Du får engagera utomstående underleverantörer, konsulter eller andra tredje parter ("Underbiträden") att behandla Personuppgifter för Fyndiqs räkning endast om Fyndiq har gett sitt skriftliga tillstånd.
Om Du, med Fyndiqs skriftliga tillstånd, anlitar ett Underbiträde för behandling av Personuppgifter för Fyndiqs räkning, godkänner Fyndiq härmed Dig att ingå ett databehandlingsavtal direkt med Underbiträdet, förutsatt att sådant databehandlingsavtal innehåller samma skyldigheter som de som anges i denna Bilaga.
Du ska, om Du engagerar ett Underbiträde, utan dröjsmål, lämna följande information till Fyndiq skriftligen:
(i) underbiträdets identitet (inklusive fullständigt juridiskt namn, organisationsnummer och adress),
(ii) typ av tjänst(er) som tillhandahålls av Underbiträdet, och
(iii) den plats där Underbiträdet behandlar Personuppgifter för Fyndiqs räkning.
Du ska, utöver den information som beskrivs i punkterna (i)-(iii) ovan, på Fyndiqs begäran utan onödigt dröjsmål tillhandahålla en kopia av det databehandlingsavtal som Du har ingått med Underbiträdet i enlighet med detta avsnitt 4.
Du ska vara fullt ansvarig gentemot Fyndiq för det fall Underbiträdet inte fullgör sina skyldigheter i fråga om dataskydd.
5. Sekretess
Utan att det påverkar eventuella sekretessförpliktelser som ingår i Avtalet ska Du hålla och behålla alla Personuppgifter i strikt sekretess och inte avslöja Personuppgifterna till en tredje part, såvida inte Fyndiq skriftligen har gett tillstånd till detta eller om det på annat sätt krävs enligt Gällande lagar eller för utförandet av denna Bilaga och Avtalet. Du instämmer i att sekretessen enligt detta avsnitt 5 ska överleva uppsägningen av denna Bilaga och fortsätt att gälla tills alla Personuppgifter har återlämnats eller (på Fyndiqs skriftliga begäran) har tagits bort eller anonymiserats på ett säkert och irreversibelt sätt i enlighet med avsnitt 8 nedan.
6. Skada och ansvar
Du ska hålla Fyndiq fri från skada och eventuella förluster och kostnader etc. som uppstår från eller relaterar till Ditt åsidosättande av Dina skyldigheter enligt denna Bilaga, Gällande dataskyddslagar eller som ett resultat av att Du har behandlat Personuppgifter utanför tillämpningsområdet för eller i strid med Fyndiqs lagliga instruktioner enligt avsnitt 2 ovan.
7. Registrerades rättigheter
Du ska bistå Fyndiq genom att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att uppfylla Fyndiqs skyldighet att svara på förfrågningar om att utöva de Registrerades rättigheter enligt Gällande dataskyddslagar.
8. Återlämnande av Personuppgifter
Vid uppsägning av Avtalet ska Du omgående lämna tillbaka (och/eller på Fyndiqs skriftliga begäran på ett säkert och irreversibelt sätt radera eller anonymisera) alla Personuppgifter som tillhör Fyndiq som Du och/eller något Underbiträde har i sitt innehav eller kontroll, såvida inte Du är skyldig enligt Gällande lagar att fortsätta att lagra Personuppgifterna. Du ska på Fyndiqs begäran lämna ett skriftligt meddelande om de åtgärder som har vidtagits av Dig för att följa denna skyldighet.
9. Överföring till och behandling av Personuppgifter i ett tredje land
Du förbinder Dig att inte överföra Personuppgifter som tillhör Fyndiq till ett tredje land utan Fyndiqs skriftliga tillstånd.
I de fall Personuppgifter, med Fyndiqs skriftliga tillstånd, ska överföras till och bearbetas i ett tredje land, ska Parterna före sådan överföring av Personuppgifterna:
(i) verifiera om tredje landet enligt ett beslut om tillräcklig skyddsnivå som utfärdats av EU- kommissionen ger en adekvat skyddsnivå för Personuppgifter i vilket fall Personuppgifterna kan överföras till tredje landet, och annars
(ii) se till att det finns lämpliga skyddsåtgärder i enlighet med Gällande dataskyddslagar, t.ex. standardskyddsklausuler som antagits av EU-kommissionen enligt Gällande dataskyddslagar som omfattar överföring och behandling av Personuppgifter eller (om sådana skyddsåtgärder saknas),
(iii) kontrollera om det är möjligt att förlita sig på något särskilt undantag som föreskrivs i Gällande dataskyddslagar för överföring av Personuppgifter, i det fall Personuppgifterna endast kan överföras till tredjelandet i den utsträckningen i) att sådant undantag tillåter överföring och behandling av Personuppgifter, och (ii) att Fyndiq håller med om att ett sådant undantag kan åberopas.
För att undvika osäkerhet får Personuppgifter inte överföras till eller bearbetas i ett tredje land om inget av villkoren i punkterna (i)-(iii) ovan är uppfyllda.
10. Avtalstid och uppsägning
Denna Bilaga gäller så länge som Du, eller eventuella Underbiträden, behandlar personuppgifter för Fyndiqs räkning. Bestämmelser om uppsägning finns i de allmänna villkoren.
11. Ändringar och tillägg
Tillägg och ändringar av denna Bilaga ska vara skriftliga för att vara giltiga.
Underbilaga A
Beskrivning av omfattningen, behandlingen och användningen av de Personuppgifter som omfattas av Personuppgiftsbiträdesavtalet.
Kategorier av registrerade |
Kategorier av Personuppgifter |
Syfte med behandlingen |
Behandlingar |
Gallring av Personuppgifter |
Fyndiqs kunder |
Kontaktuppgifter (t.ex. namn, adress) |
För att utföra tjänster enligt Avtalet |
Fyndiq samlar in uppgifter om Fyndiqs kunder i samband med att kunden genomför ett köp på Fyndiqs Sajt. |
De gallringstider som framgår i Fyndiqs Integritetspolicy ska tillämpas på de |
Fyndiqs anställda |
Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress och telefonnummer) |
För att utföra tjänster enligt Avtalet |
Fyndiq delar uppgifter om våra anställda med Dig för att Fyndiq delar uppgifter om våra anställda med Dig för att kunna ge Dig support och kommunicera med Dig inom ramen för Avtalet. |
De gallringstider som framgår i Fyndiqs Integritetspolicy ska tillämpas på de Personuppgifter som behandlas för detta syfte. |
Bilaga 4 – Hantering av vissa vanliga kundtjänstärenden
1. De vanligaste ärendena
Vissa kundtjänstärenden är mycket vanliga (se punktlistan) och vi har därför valt att Du själv hanterar just dem. Var noga med att titta på de allmänna villkoren för handlare och Fyndiqs Riktlinjer gällande hur Du ska förhålla dig till konsument vid hantering av dessa ärenden.
◻ Ångerrätt
◻ Reklamation – fel på produkten
◻ Saknad produkt – försenad eller utebliven leverans
◻ Outhämtade produkter
Det finns förstås många andra ärenden som kan dyka upp. Dessa hanteras via Fyndiqs kundtjänst och då är ett bra och konstruktivt samarbete viktigt – i enlighet med lagar, regler, Allmänna reklamationsnämndens, domstolars och annat alternativt tvistlösningsorgans praxis.
För det fall Du överskrider tillämpliga tröskelvärden i MPR (Merchant Performance Report), äger Fyndiq rätt att återbetala kund motsvarande värdet för produkter de köpt såvida dessa berörs av de ärenden som orsakat att tillämpliga tröskelvärden överskridits ordentligt. Information om tillämpliga tröskelvärden återfinns i Fyndiqs Riktlinjer under ”Information om gränsvärden”, som Du hittar här. I tillägg till föregående äger Fyndiq rätt att även vidta andra åtgärder, exempelvis rätten att bulkstänga kundtjänstärenden till fördel för kunden, inklusive blockerandet av Ditt konto och pausandet av planerade utbetalningar i upp till 2 veckor för det fall Du bryter mot Avtalet och/eller överskrider tillämpliga tröskelvärden i MPR.
2. Ångerrätt
Ångerrätt är en laglig rättighet som konsumenter har. Konsumentens ångerrätt gäller under den period som framgår i Fyndiqs köpvillkor till konsumenter. Om konsumenten använder sin ångerrätt får Fyndiq betala tillbaka hela beloppet för produkten till konsumenten och också få betalt från Dig för det. Det gäller även om produktens originalförpackning saknas eller förstörts. Ångerrätten gäller dock inte om originalförpackningen är plomberad eller förseglad på grund av hälso- och hygienskäl och plomberingen eller förseglingen har brutits av konsumenten i enlighet med lag och praxis. Även vissa andra undantag från ångerrätten finns enligt lag.
Om produktens värde minskat i värdet på grund av att konsumenten använt den mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion, ska Du samråda med konsumenten om ett lämpligt värdeminskningsavdrag som motsvarar produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet, i den utsträckning tillåtet enligt vid var tid tillämplig konsumentlagstiftning.
3. Reklamation – fel på produkten
Om Du vill göra en reklamationsbedömning ska Du då på eget ansvar ordna med returetiketter eller returkuvert. En reklamationsbedömning innebär att Du närmare undersöker felet på produkten, vad felet beror på och om det går att åtgärda.
Du har ansvar för reklamationskostnader, t.ex. returfrakt, och har också ansvar för produkten under returtransporten. Mer information om hur det funkar finns i Fyndiqs Riktlinjer under ”Reklamation”, som Du hittar här. Du ansvarar för att ersätta konsumenten i enlighet med gällande lag.
4. Dröjsmål – försenad eller utebliven leverans
Du är införstådd med att enligt konsumenträttsliga regler kan kund begära olika påföljder, t.ex. hävning och ersättning för kostnader, vid försenad eller utebliven leverans.
5. Outhämtade produkter
Om konsumenten inte hämtar ut produkten och den returneras till Dig kommer Fyndiq att debitera konsumenten för den faktiska fraktkostnaden i enlighet med Fyndiqs köpvillkor till konsument, förutsatt att Du meddelar det till Fyndiq.
Om konsumenten meddelar att hen inte fått meddelande (avisering), och produkten går i retur, kommer däremot ingen ersättning att betalas till Dig.
Om inte Fyndiq meddelar annat, har Du rätt att sälja vidare aktuell produkt efter att Du har fått tillbaka den.
Bilaga 5 - Fyndiqs särskilda villkor för handlare som levererar produkter från länder utanför EU
1. Tillämplighet
Dessa särskilda villkor ska gälla utöver Fyndiqs allmänna villkor för handlare och kompletterar således Fyndiqs allmänna villkor för handlare.
Vid avvikelser mellan dessa särskilda villkor och Fyndiqs allmänna villkor för handlare ska dessa särskilda villkor äga företräde.
2. Importavgifter, mervärdesskatt, etc.
Parterna godkänner och förstår att Fyndiq inte utgör registrerad importör och inte är ansvarig för att lämna importdeklarationer, betala tullavgifter till tillämplig nationell tullmyndighet eller rapportera mervärdesskatt på import enligt systemet med omvänd betalningsskyldighet i dess nationella mervärdesskattedeklarationer.
Du ska vara registrerad importör och som sådan vara ansvarig för att lämna importdeklarationer, betala tullavgifter och mervärdesskatt till tillämplig nationell tullmyndighet eller, om tillämpligt, rapportera mervärdesskatt på import i dess nationella mervärdesskattedeklarationer enligt systemet med omvänd betalningsskyldighet.
Till förtydligande ska Du ansvara för och bära skyldigheten att betala mervärdesskatt och tullavgifter som från tid till annan gäller och tas ut av en behörig myndighet. Fyndiq ansvarar inte för några konsekvenser för Dig vad gäller det mervärdesskatt- och tullupplägg som Parterna använder från tid till annan.
3. Skadestånd
Du ska ersätta och hålla Fyndiq skadeslös från alla skatter, tullar eller liknande som ålagts Fyndiq av en behörig myndighet på grund av import av produkter till någon av de relevanta marknaderna och ersätta Fyndiq för alla kostnader som uppkommer av administrativa skyldigheter såsom tullklarering.